Goede webteksten voor betere zoekresultaten

Goede webteksten voor betere zoekresultaten

Stel, je hebt een prachtige website maar je hebt nog steeds weinig bezoekers. Of je wilt een website (laten) maken en je hebt veel over zoekmachines gelezen. Hoe weet je nu of jouw website uiteindelijk wel hoog in Google terecht komt?

Eén van de belangrijkste elementen die helpen jouw website hoger te laten scoren in de zoekresultaten, is een goed geschreven webtekst.

Webteksten in het kader van betere vindbaarheid

Webteksten zijn een belangrijk onderdeel in het proces van zoekmachine optimalisatie. Zoekmachineoptimalisatie (of Search Engine Optimization, SEO) bestaat grofweg uit drie onderdelen: zoekwoordenanalyse, onsite optimalisatie en (externe) linkbuilding. Webteksten passen binnen de onsite optimalisatie.

Belangrijke richtlijnen bij webteksten

Wanneer je webteksten gaat schrijven (of laat schrijven) is het belangrijk rekening te houden met een bepaalde opbouw. Webteksten moet snel duidelijk maken waar de informatie over gaat. Ze moeten kort en krachtig zijn. Zie ook mijn eerdere blog over de spelregels voor webteksten

De inhoud moet de bezoeker verleiden verder te lezen, een product te kopen, een offerte aan te vragen of een emailadres achter te laten. Wanneer de vindbaarheid van jouw site nog steeds te wensen over laat, kun je onder andere jouw webteksten eens goed onder de loep nemen en kijken of ze aan de  richtlijnen voldoen. Dit zijn de meest belangrijke:

  1. Kun je uit de titel opmaken waar de tekst over gaat?
  2. Bevat de titel het voor jouw bedrijf / dienstverlening belangrijkste zoekwoord?
  3. Bevat de tekst duidelijke subtitels, inclusief het belangrijkste zoekwoord?
  4. Is het duidelijk waarom de bezoeker bij jou moet zijn? Zie ook het artikel over commerciële teksten.
  5. Is het duidelijk wat je van de bezoeker verlangt? Welke actie gewenst is?
  6. Bevat de bodytekst de voor jouw bedrijf / dienstverlening belangrijke zoekwoorden? Komt dat zoekwoord voldoende vaak voor (liefst meer dan drie keer voor een alinea van een paar regels)?

P.S. De SEO Succes Gids van Online Succes vertelt je trouwens precies waar webteksten aan moeten voldoen en hoe je webteksten inzet voor betere vindbaarheid.

SEO landingspagina’s voor extra inhoud

Stel je hebt al jouw webteksten gescreend en aangepast volgens bovenstaande richtlijnen, maar de vindbaarheid van jouw site laat nog steeds te wensen over. Er zijn dan nog steeds tal van mogelijke acties die je kunt uitvoeren om die resultaten te beïnvloeden. Wil je ook hier weer focussen op de onsite optimalisatie – de inhoud – dan kun je er voor kiezen om een aantal aparte SEO landingspagina’s te (laten) schrijven.

Landingspagina’s zijn pagina’s binnen een website waar bezoekers op ‘landen’. Een landingspagina kan gericht zijn op de aankoop van een product of dienst. Ook kan een landingspagina speciaal zijn geschreven om bijvoorbeeld een e-mailadres achter te laten. Maar wat ik hier bedoel is een landingspagina, speciaal geschreven om meer content binnen de site toe te voegen over een bepaald zoekwoord: de SEO landingspagina.

Grofweg is een SEO landingspagina opgebouwd uit een titel met het zoekwoord erin verwerkt. Daarna volgen een subtitel en eerste alinea met daarin de zoekwoorden en een tweede subtitel met bijbehorende alinea. Je kunt SEO landingspagina’s zelf schrijven, of dat laten doen via speciale tekstschrijvers.

Let op!

SEO landingspagina’s vormen een andere manier om meer content voor jouw site te realiseren. Het beste is en blijft jouw gewone webteksten goed op te zetten en daarnaast aan externe linkbuilding te doen. Ook hier lees je meer over in de eerder genoemde SEO Succes Gids.

Wat is jouw ervaring?

Schrijf jij wel eens webteksten om de vindbaarheid van jouw site te verhogen? Hoe pak jij dit aan? Wat zijn jouw tips? Deel deze gerust hieronder met anderen. Ik ben benieuwd naar jouw reactie!

Vond je dit interessant? Mis geen artikel!

Ontvang onze internet marketing tips, advies en ervaringen uit de praktijk direct in je inbox. Mis dit niet. Schrijf je dus nu in voor de mailing.

Esther is interim marketing & communicatieadviseur en schrijft daarnaast voor diverse blogs. Na haar studie werkte ze een aantal jaar als communicatiespecialist aan bureauzijde en klantzijde, waarna zij ging freelancen. Sindsdien werkt zij voor grote (financiële) zakelijke dienstverleners en bedrijven in de lifestyle branche. Ze houdt ervan doelen te stellen en te bekijken hoe ze deze doelen het beste kan bereiken met behulp van communicatie. Daarnaast is ze ook werkzaam als coach.

Reageren

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>