B2B leads genereren

Leads genereren is voor B2B bedrijven één van de belangrijkste onderdelen binnen hun sales- en marketingstrategie. Dankzij leadgeneratie trek je namelijk potentiële klanten aan, met als doel dat zij uiteindelijk een product of dienst bij je afnemen.

Wat is een lead?

Het Engelse woord ‘lead’ wordt in sales en marketing vaak niet vertaald. Een lead is een persoon of organisatie die interesse toont in jouw product of dienst, maar deze nog niet heeft afgenomen.

De interesse van een lead komt tot uiting doordat deze een actie onderneemt op je website. Dit is dus een potentiële klant.

Een lead wordt ook vaak een prospect genoemd. Het verschil tussen een lead en een prospect is dat een prospect een kwalificatie is van een lead. Er zijn namelijk verschillende type leads:

  • Koude lead
  • Warme leads – Marketing Qalified Lead of MQL
  • Hete leads – Sales Qualified Lead of SQL

In welke groep een lead valt bepaal je aan de hand van lead scoring.

Wat is leads genereren?

Leads genereren is het in contact komen met potentiële klanten en hen te converteren naar een lead. Leadgeneratie kan daarbij zowel online als offline plaatsvinden:

  • Online leadgeneratie – Via je website en social media
  • Offline leadgeneratie – Een fysiek seminar, beurs of ander netwerkevenement

Leads genereren gebeurt steeds vaker online. Tegenwoordig begint meer dan 70% van alle zoektochten naar een product of dienst namelijk online.

Waarom leadgeneratie?

Leadgeneratie zorgt ervoor dat jouw B2B bedrijf een continue stroom aan leads heeft, waardoor je groeit en meer omzet realiseert.

Daarnaast helpt het genereren van leads je om meer inzicht te krijgen in je ideale klant. Leads geven waardevolle informatie over hoe zij bij jouw bedrijf terecht zijn gekomen en waarom zij contact hebben opgenomen. Op basis van deze informatie bouw je uiteindelijk een betere relatie met je (potentiële) klanten op.

Leadgeneratie helpt je zodoende om onder andere:

  • Je omzet en bedrijf te laten groeien
  • Meer inzicht te krijgen in je (ideale) klanten en een betere relatie met hen op te bouwen

Hoe kan ik (meer) B2B leads genereren?

Er zijn verschillende manieren om leads te genereren De beste manier om online leads te genereren in B2B is om een marketing- en salesstrategie te maken die zich specifiek richt op jouw ideale klant, in combinatie met de producten of diensten die je aanbiedt.

Vervolgens zijn er een aantal kanalen die je in kunt zetten om leads te genereren:

  • Je eigen website
  • Webinars
  • E-mailmarketing
  • Social media
  • Adverteren
  • Online quizzen
  • Online (reken)tools
  • Chatbots
  • Plugins en apps
  • Onderzoeken en trendrapporten

Meer weten?

Lees onze artikelen over leadgeneratie én schrijf je hier rechts in op onze maandmail. Je ontvangt dan elke maand een vers artikel over B2B sales en marketing in je inbox.

Lees onderstaande ebook als je echt alle geheimen van B2B leadgeneratie wilt kennen.

Bonus: gratis ebook over leadgeneratie

B2B leadgeneratie ebook

Alles weten over leadgeneratie? Download dan ons gratis ebook en leer hoe je leads genereert én opvolgt in een zakelijke markt. Het is ons meest gelezen ebook en in 2022 compleet herschreven voor de 5e editie.

Download ebook direct »