5 tips om lokaal beter vindbaar te zijn in Google

5 tips om lokaal beter vindbaar te zijn in Google

Wanneer jij op zoek bent naar een fysiotherapeut, een kapper of een loodgieter in jouw woonplaats, dan gebruik je meestal een zoekopdracht in combinatie met plaatsnaam in Google.

De zoekopdracht is meestal een combinatie van de dienst met de plaatsnaam, zoals: ‘kapper middelburg’ of ‘loodgieter amstelveen’. Dit worden ook wel ‘lokale zoekopdrachten’ of ‘local search’ genoemd. Jouw potentiële klanten doen hetzelfde en het is dan ook van belang dat jouw website goed vindbaar is bij deze zoekopdrachten in Google.

Als je onderstaande 5 tips toepast, is jouw website ook optimaal lokaal vindbaar in de zoekmachines!

Tip 1: Neem de plaatsnaam op in de domeinnaam

Zoekwoorden vermelden in de domeinnaam, levert nog steeds een hogere ranking in de zoekmachineresultaten op. Wanneer je kiest voor de domeinnaam ‘kappermiddelburg.nl’ dan heb je een streepje voor op sites die dit niet hebben. Zie hieronder ook het eerste resultaat als je zoekt op ‘fysiotherapeut haarlem’:

Als je al een tijd een domeinnaam gebruikt, is er niets aan de hand – gebruik dan de volgende tip:

Tip 2: Verwerk plaatsnaam in de titels van de pagina’s van jouw site

De belangrijkste pagina voor zoekmachines is de homepage. En zoekmachines vinden de titel van de homepage het belangrijkste element. De titel is boven in de browserbalk te zien en wordt in HTML code de ‘title-tag’ genoemd. Zorg ervoor dat je in de titel van de homepage – naast jouw dienst – de plaatsnaam verwerkt. Daarnaast is het van belang om ook de overige paginatitels te voorzien van de plaatsnaam in combinatie met jouw dienst. De titel ziet er dan zo uit: ‘Kapper Middelburg’.

Wanneer je bijvoorbeeld een coachingspraktijk in Tietjerksteradeel hebt, dan is het raadzaam om een grote stad in de buurt op te nemen in de titel van de pagina’s van jouw website. De meeste mensen zoeken op deze grotere plaats.

Maak daarnaast ook extra pagina’s aan, bijvoorbeeld over wijken en/of dorpen/gemeenten in de buurt waarbij je de namen hiervan in de titel van de pagina’s verwerkt. Vooral in grote steden zoeken mensen nogal eens op wijknaam, bijvoorbeeld ‘kapper de pijp amsterdam’ of alleen ‘kapper de pijp’.

Tip 3: Vermeld het adres op jouw site

Dit klinkt misschien erg logisch, maar het toevoegen van jouw adres op de site is van belang voor de ranking in de zoekmachineresultaten. Zet je adres op de contact pagina, de ‘over het bedrijf’ pagina maar bij voorkeur ook onderaan elke pagina in de zogenaamde footer of bodemnavigatie.

Tip 4: Meld jouw website aan bij Google Places

Je kunt jouw website gratis aanmelden met een (gratis) Google Account bij Google Places zodat jouw bedrijf ook in de Google Maps vermeldingen tevoorschijn komt. Let bij de aanmelding op de volgende zaken:

  • Zorg dat je alle gegevens correct invult
  • Zorg dat je de juiste relevante categorie invult voor jouw bedrijf
  • Vermeld ook afbeeldingen en eventueel video’s als je die hebt
  • Het toevoegen van (positieve) reviews behoort ook tot de mogelijkheden. Het is echter nog niet duidelijk of dit ook tot hogere zoekmachineresultaten leidt.

Overigens, om ervoor te zorgen dat niet iedereen zomaar een vermelding op Google Places kan realiseren, kun je kiezen voor een verificatie van jouw gegevens per telefoon of per post. De meest eenvoudig en snelste manier is per telefoon: je krijgt dan een code te horen die je op de webpagina van Google Places invoert om jouw vermelding te verifiëren.

Je kunt ook de statistieken van jouw vermelding op Google Places inzien. Zie hieronder een voorbeeld:

Tip 5: Zorg voor meer inkomende links van regionale sites

Meer links van andere pagina’s naar jouw website zijn ook van groot belang voor een hogere ranking in de zoekmachines. Als je ervoor zorgt dat deze links van regionale sites komen, wordt jouw website ook lokaal beter vindbaar. Voorbeelden van regionale sites zijn startpagina/startkabel dochters zoals 023.pagina.nl (pagina over Haarlem) en (lokale) bedrijvengidsen. Neem daarbij de plaatsnaam in de linktekst op zoals bijvoorbeeld de linktekst ‘Kapper Middelburg’.

Voorbeeld lokale vindbaarheid in Google:

Bij het doorvoeren van bovenstaande tips voor de website van een klant van mij, zag ik – na vermelding in Google Places – een toename van de bezoekers van 50%. Na het aanpassen van de website op basis van bovenstaande tips, kwam de website vanuit positie 50 in de top 10 terecht. De bezoekersaantallen naar de site verdrievoudigden!

Wacht niet langer met lokaal vindbaar zijn!

Wanneer je zelf deze 5 tips verwerkt, zul je zien dat je hoger in de zoekmachine resultaten terecht komt. En dat je meer bezoekers krijgt die hopelijk resulteren in meer omzet!

Wat is jouw ervaring?

Heb je zelf ervaringen of tips om beter lokaal vindbaar te zijn? Deel ze gerust in het reactiesysteem hieronder. Ik ben benieuwd naar je reactie!

Vond je dit interessant?

Abonneer je nu op de Online Succes Blog en ontvang relevante B2B marketing & sales tips uit de praktijk eenvoudig via e-mail. Mis dit niet.

Frank is mede-oprichter van Online Succes: software om klanten en prospects die je website bezoeken altijd in het vizier te houden. Hij heeft veel kennis van webdevelopment, internationale online marketing, content marketing en leadgeneratie. Het liefst vormt hij de schakel tussen techniek en commercie, waarbij hij zich vooral bezig houdt met de vraag “Hoe halen we meer rendement uit de internetactiviteiten?”.

7 Reacties

  1. seolabnl 6 jaar geleden

    Leuk dat je verwijst naar een website die ik heb gebouwd (regel 5 broncode)
    Ik heb hem 3 jaar geleden gebouwd.
    De oude site was heel slecht vindbaar.
    Ongelofelijk toen. fysiotherapeuthaarlem was nog vrij.

  2. Frank 6 jaar geleden

    Ik was op zoek naar een voorbeeld en dit was het eerste wat bij mij opkwam 😉 Leuk om te zien dat jij de site hebt gerealiseerd en nog mooier dat de site bovenaan staat! #goedbezig

  3. Edwin 6 jaar geleden

    Nog een tip die altijd werkt. Neem plaatsnamen op in de voetregel.

    Zoiets als: Slender Studio Deventer is gevestigd in Deventer en richt zich met de Slenderen onder andere op de volgende plaatsen: Deventer, Apeldoorn, Twello, Voorst, Wilp, Zutphen,
    Zwolle, Epe, Diepenveen, Bathmen, Colmschate, Olst, Wijhe, Raalte, Rijssen, Holten, Heerde, Voorst, Wapenveld, Eefde, Gorssel, Lochem en Vaassen.

  4. Rob Mulder 6 jaar geleden

    “De belangrijkste pagina voor zoekmachines is de homepage.” Is dat echt zo? Waar heb je deze wijsheid vandaan? Zijn hier gegevens van bekend of is het slechts een aanname?

    • WEBFocus 6 jaar geleden

      Hoewel je vraag dateert van negen maanden geleden en je vermoedelijk ondertussen hebt ontdekt dat dit volstrekte onzin is wil ik dit graag even ophelderen.

      Een website bestaat uit meerdere pagina’s, deze pagina’s worden door zoekmachines gecrawld en geindexeerd… pagina’s… Dus je homepage is in die zin een pagina als een andere op je website.

      Toch is dit voor de zoekmachines vaak de belangrijkste daar dit de pagina is waar in 99% van de gevallen de meeste verwijzingen naar zijn. Website eigenaars die niet bezig zijn met optimalisatie voor zoekmachines zullen hun bedrijf/website af en toe listen in directories (soms gebeurt dit zelfs automatisch door sites die content scrapen) en zal er in veel gevallen een verwijzing naar de homepage kunnen worden toegevoegd. 

      Deze verwijzingen geven de homepage authoriteit waardoor dit de belangrijkste pagina wordt van je website; het zijn deze verwijzingen die daarvoor zorgen, niet de pagina zelf.

      Ik hoop dat dit het een en ander heeft opgehelderd.

      Vince

Pingbacks

  1. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Alex Vermeule, Frank Pietersen en Corrie Reijngoud, Online Succes. Online Succes heeft gezegd: 5 tips om lokaal beter vindbaar te zijn in Google – http://os6.nl/eBIunQ #os6 […]

  2. […] beter vindbaar te zijn. Hieronder de eerste 2 tips, lees de overige 3 tips in het artikel 5 tips om lokaal beter vindbaar te zijn in Google op […]

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

Alles weten over hoe je B2B leads genereert?

Download dan de gratis Ultieme B2B leadgeneratie gids met meer dan 60+ pagina’s over:

  • De exacte stappen om continu online leads te genereren
  • Hoe je jouw leads uiteindelijk in sales verandert
  • Hoe NXP Semiconductors, CustomerGauge en PerfectView succesvol leads genereren