10 Tips om succesvol een AdWords campagne op te zetten

10 Tips om succesvol een AdWords campagne op te zetten

Het moment is aangebroken… Je gaat de stap zetten om online te adverteren. Maar hoe? Waar? En waarom? Dit zijn waarschijnlijk enkele vragen die door je hoofd hebben gespookt. Logisch ook, want op internet adverteren is niet altijd even gemakkelijk en kent een aantal valkuilen. Een effectieve manier van adverteren is Google Adwords en daarom volgen hieronder 10 handige tips voor het opzetten van een Adwords campagne.

Bij het schrijven van deze tips is er al vanuit gegaan dat er een account is aangemaakt en de facturering is geregeld. Bovendien is het verstandig eerst de basisprincipes van Google Adwords te lezen. Hier vind je een korte Adwords-handleiding voor beginners.

1. Zorg voor een goede basis

Bij een campagneopzet is het allereerst van belang dat je een overzichtelijke en duidelijk structuur hanteert. Want als de basis niet goed is, dan neemt het managen van de campagne meer tijd in beslag en is het moeilijk het overzicht te behouden. Dit kan onnodige kosten met zich meebrengen.

Let er daarom bij de opzet van jouw campagne op, dat je klein begint. Hiermee hou je overzicht en kun je jouw campagne, naar verloop van tijd, steeds verder uitbreiden zodra duidelijk is waar er kansen liggen. Hieronder zie je een voorbeeld van een simpele, maar goede accountstructuur.

Een account is ingedeeld in campagnes en advertentiegroepen. Advertentiegroepen zijn onderdeel van een campagne en campagnes zijn ondergebracht in een Adwords account. Gebruik per product of merk een aparte campagne en specificeer de campagnes in de advertentiegroepen. Zo hou je overzicht en deze opzet zorgt ervoor dat je nieuwe producten eenvoudig kunt toevoegen. De enige kanttekening hierbij is dat je een limiet hebt op het aantal campagnes (25 per account).

2. Zorg dat de instellingen goed staan

Nu je de basisstructuur hebt uitgedacht, is het tijd om naar de campagneinstellingen te kijken. Bij de instellingen is het mogelijk om te selecteren op taal, land(en) en netwerken waar jouw advertenties worden vertoond. Je kunt hier ook de budgetten per dag en biedingen per zoekwoord instellen.

Een veelgemaakte fout is dat alle landen worden benaderd met advertenties. Het gevolg hiervan kan zijn dat Franse gebruikers een schitterend geschreven advertentie van jouw bedrijf tegenkomen. Hoewel hij of zij onder de indruk kan zijn van jouw advertentie, zal diegene hier niet op klikken. Dit zorgt voor een mindere prestatie van de campagne. Zorg er daarom voor dat de campagnes op het juiste land zijn gericht en op de taal van je advertenties (en misschien nog wel belangrijker: jouw website) zijn ingesteld.

Dan de netwerken van Google. Google activeert standaard het displaynetwerk en het zoeknetwerk. Dit zijn twee totaal verschillende netwerken en resultaten in het ene netwerk hebben consequenties voor de resultaten (en ook de kosten) in het andere netwerk. Het is daarom belangrijk dat je deze netwerken scheidt. Hier kun je meer informatie vinden over het displaynetwerk. In tip 9 worden de biedingen en de budgetten apart behandeld.

3. Selecteer de juiste zoekwoorden

Zoekwoorden en advertenties vormen de inhoud van een advertentiegroep. Houd er bij het samenstellen van de zoekwoorden rekening mee dat dezelfde zoekwoorden in een advertentiegroep, dezelfde advertentie vertonen. Het is daarom belangrijk dat soortgelijke zoekwoorden in dezelfde advertentiegroep zitten, omdat hiermee de advertenties specifieker zijn en aansluiten op de zoekopdracht van de gebruiker.

Als voorbeeld: Een schoenenwinkel verkoopt naast schoenen ook laarzen, slippers en sloffen. Dit zijn allen productgerelateerde soorten, maar toch is een schoen niet hetzelfde als een laars en vice versa. Je zult ook verschillende advertentieteksten willen vertonen voor beide producten. Zorg daarom dat de woordvarianten voor schoenen in een advertentiegroep komen en dat er een aparte advertentiegroep wordt aangemaakt voor laarzen.

Advertentieteksten zijn alleen per advertentiegroep afzonderlijk in te stellen. Een logische groepering van zoekwoorden zorgt ervoor dat je de tekst beter laat aansluiten op de zoekopdracht van de gebruiker. Hiermee vergroot je de relevantie van de advertentie en daarmee de kans op relevante bezoekers.

Houd hierbij in je achterhoofd dat het veel belangrijker is om relevant verkeer naar jouw website te leiden. Vermijd daarom het gebruik van irrelevante zoekwoorden of ‘lokkertjes’ en vind zoekwoorden die heel relevant voor jouw bedrijf zijn. Mocht je nog twijfelen over zoekwoorden of op zoek zijn naar geschikte zoekwoorden en combinaties, dan is het hulpprogramma voor zoekwoorden van Google zeer geschikt. Deze tool geeft naast suggesties van alternatieve zoekwoorden ook een schatting van het maandelijks zoekvolume.

4. Kies de juiste instelling van de zoekwoorden

Google hanteert vier verschillende instellingen voor zoekwoorden. Zo is er broad, modified broad, phrase en exact. De verschillen zijn duidelijk weergegeven in de afbeelding hieronder:

Verschillende zoekwoordinstellingen:

Deze instellingen bepalen in welke mate de advertentie wordt gekoppeld aan de zoekopdracht van een gebruiker. Dit kan behoorlijke kostenverschillen met zich meebrengen dus let hier goed op.

Om het voorbeeld uit tip 3 nogmaals te gebruiken, geldt dat in een brede instelling ‘schoen’ wèl wordt gekoppeld aan ‘laarzen’. Probeer daarom brede instellingen te vermijden. Modified broad kun je inzetten omdat deze instelling een groot zoekvolume dekt en toch relevant is. Idealiter maak je gebruik van phrase en exact, omdat zij het meest relevant zijn voor de zoeker via Google.
Samengevat: je vooraf verdiepen in de effecten van verschillende instellingen loont!

5. Het schrijven van goede teksten

Voor het schrijven van goede teksten zijn veel verschillende blogposts geschreven. Er zijn enkele terugkerende punten:

  • Weet wie je doelgroep is. Pas hier je schrijfstijl en taalgebruik op aan.
  • In de tekst moet het zoekwoord van de advertentiegroep terugkomen (dus het zoekwoord schoenen, als het over schoenen gaat)
  • De advertentietekst moet een USP bevatten (want waarom moet een gebruiker wèl wat bij jou kopen en niet bij de concurrent? Wat maakt je onderscheidend? Is dat bijvoorbeeld de prijs, het grote aanbod, geen verzendkosten of dat het morgen al geleverd wordt?)
  • De advertentietekst moet een ‘call to action’ bevatten. Wat is de actie die je de zoeker wilt laten doen? Moet hij of zij wat bestellen? Een nieuwsbrief aanvragen? Zich inschrijven op de site? Speel hierop in door deze actie te vermelden in de tekst. Voorbeelden hierbij zijn: Bestel direct! Reken nu uw voordeel uit! of Registreer u direct online!
  • Noem prijzen en aanbiedingen. Hoe meer een zoeker uit jouw tekst kan halen, hoe beter.
  • Maak meerdere advertenties. Google biedt de mogelijkheid om meerdere teksten te schrijven per advertentiegroep. Varieer met de teksten en test de resultaten.
  • Wanneer duidelijk is dat een advertentie effectief is, ontwikkel de tekst dan steeds verder door zodat je de optimale tekst krijgt.
  • Houd de concurrenten in de gaten. Hoe ontwikkelen concurrenten zich? Welke teksten gebruiken zij?

Een advertentie wordt in één oogopslag beoordeeld, waarna de gebruiker besluit te klikken of niet. Goede teksten verhogen de prestaties van de campagne en laten de bezoekersaantallen stijgen. Het is daarom erg belangrijk dat de teksten goed zijn opgebouwd. Lees dit artikel om meer te weten te komen over het schrijven van goede advertentieteksten.

6. Installeer conversie-tracking

Met conversie-tracking houd je de conversies bij. Conversies zijn de door jou gewenste acties op de site. Dit varieert dan ook van een aankoop, tot aanvraag of een download van een brochure. Via Google Adwords kun je een script aanmaken, dat je vervolgens op de bedankpagina van jouw website plaatst. Dit script meet vervolgens door of er een conversie heeft plaatsgevonden en maakt het zelfs mogelijk om de conversie te koppelen aan zoekwoorden. Zonder conversie-tracking weet je niet of de Google investeringen resultaat opleveren (of dat je geld in een bodemloze put aan het gooien bent). De conversie koppelen aan zoekwoorden is zeer belangrijk, zodat je kunt zien waar je resultaat behaalt en waar je juist geld op toe moet leggen.

7. Link door naar goede landingspagina’s

Een veel gemaakte fout is het doorlinken naar de homepage. Wanneer een gebruiker zoekt naar herenschoenen en jij adverteert op herenschoenen, dan verwacht de gebruiker op de pagina met herenschoenen te landen. Wanneer de zoeker landt op de homepage, dan zal de bezoeker eerst door de website moeten navigeren om de uiteindelijke pagina te bereiken. Één klik terug is een makkelijkere oplossing, dus dan moet de website wel heel aantrekkelijk zijn om de bezoeker te behouden. (Mocht het niet mogelijk zijn om de zoeker op een geschikte pagina te laten landen, dan voldoet de homepage verder prima).

8. Stel een campagne op voor je merk- en bedrijfsnaam

Een makkelijkere campagne is er niet. Gebruikers die zoeken naar jouw bedrijf willen informatie, of zijn bereid een product te kopen. In de regel zijn gebruikers die zoeken naar een gericht bedrijf zeer conversiegericht. Een makkelijkere manier om conversies te genereren is er dus niet. Zet jouw bedrijfsnaam, op verschillende manieren geschreven (zelfs spelfouten), in een advertentiegroep en maak er een campagne voor aan.

9. Stel de juiste biedingen en budgetten in

Het budget bepaalt wat er maximaal op een dag kan worden besteed. Houd er dus rekening mee, dat je bij een maandbudget het budget moet verdelen over de dagen. Wil je maximaal € 1000 per maand uitgeven? Dan stel je het dagbudget in op € 1000/31 = € 32 per dag. Het dagbudget bepaalt ook hoe vaak je advertentie wordt vertoond ten opzichte van het totaal aantal zoekopdrachten van gebruikers in Google. Is je budget beperkt, dan word maar een deel van de zoekopdrachten vertoond. Google stelt in dat geval een verwachting op en past de weergave aan, zodat de advertenties gelijkmatig over de gehele dag de advertenties worden vertoond.

Met de biedingen bepaal je de maximale kosten per klik. Meestal geldt: Hoe hoger het bod, hoe hoger de positie. De instelling van de zoekwoorden is hierbij ook van belang. Logisch ook, want met een breed zoekwoord wordt jouw advertentie tenslotte aan meer zoekopdrachten gekoppeld, dan aan exacte zoekwoorden. Nóg een reden om exacte zoekwoorden te gebruiken. Om de bieding te bepalen kun je de verkeersschatter van Google gebruiken. Hiermee voer je de zoekwoordenlijst in en Google indiceert de verwachte kosten per klik. Wanneer de campagne is opgesteld, de advertenties zijn geschreven en de biedingen en budgetten zijn vastgesteld, dan kan de campagne live. Monitor de kosten hierin goed, want als je teveel tegen je limiet aan zit, dan beperkt Google automatisch het aantal vertoningen.

10. Meten is weten

Het kopje zegt eigenlijk al genoeg. Meten is weten. En dit geldt natuurlijk ook voor Google Adwords.
Check regelmatig de resultaten. Een voorbeeld: wanneer je ziet dat zoekwoorden teveel kosten, beperkt dan de bieding van dit zoekwoord. Mocht dit uiteindelijk helemaal niet meer rendabel zijn, onderbreek dan het zoekwoord. Hiermee bespaar je ruimte in het budget, dat je voor de overige zoekwoorden kunt gebruiken. Merk je dat bepaalde zoekwoorden effectief zijn, verhoog dan juist de bieding. Staar je ook niet blind op de eerste positie, want dit hoeft niet altijd de beste resultaten te leveren. Dat je er wel het meest voor betaalt, dat staat wel vast. Zoek hierin een optimale balans tussen kosten/baten en maak de positie daarin ondergeschikt.

Hetzelfde geldt voor de advertentieteksten: zie je dat een bepaalde tekst effectiever is dan een andere tekst, optimaliseer dan de advertenties, zodat uiteindelijk de optimale advertentie ontstaat. Hiervoor kun je kijken naar het doorklikpercentage op de advertentie (CTR) of naar het conversiepercentage (verhouding bezoekers en conversies op de website).

Het optimaliseren van de Adwords campagnes kan veel tijd in beslag nemen. Maar deze tijd is het absoluut waard, want een goede campagne kan veel omzet opleveren. Beperk je dan ook niet alleen tot de basis, maar lees ook andere artikelen op Onlinesucces.nl om je meer in Adwords en andere advertentiekanalen te verdiepen. Veel succes online!

Vond je dit interessant?

Meld je hier aan voor de Online Succes Blog notificaties. Je ontvangt elke 14 dagen een e-mail met ons nieuwste artikel en nieuws over Online Succes.

Jorn Vriend is online marketeer bij Oogst, een online marketing bureau gespecialiseerd in SEA, SEO, webanalytics, affiliatemanagement en SERM. Hier houdt hij zich bezig SEA, social media en actief bloggen.

4 Reacties

  1. David Molenaar 8 jaar geleden

    Kijk hier kun je wat mee, helder artikel!

  2. Optima Media 4 jaar geleden

    Duidelijk en praktisch artikel.

Pingbacks

  1. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door PlebsCulinair, nultotvier en mini, Online Succes. Online Succes heeft gezegd: 10 Tips om succesvol een Adwords campagne op te zetten – http://bit.ly/hR4S0L #os6 […]

  2. […] Structuur van een Google Adwords campagne Een standaard structuur van een Google Adwords campagne ziet er schematisch weergegeven als volgt uit:                                                                                                     Bron: http://www.onlinesucces.nl […]

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Alles weten over hoe je B2B leads genereert?

Ja, ik ben akkoord dat ik e-mails van Online Succes ontvang

Download dan de gratis Ultieme B2B leadgeneratie gids met meer dan 60+ pagina’s over:

  • De exacte stappen om continu online leads te genereren
  • Hoe je jouw leads uiteindelijk in sales verandert
  • Hoe NXP Semiconductors, CustomerGauge en PerfectView succesvol leads genereren