De 3 meest gemaakte fouten bij websites van starters

De 3 meest gemaakte fouten bij websites van starters

Regelmatig vragen mensen mij om hun websites te beoordelen: van starters tot grote gerenommeerde bedrijven. Het valt mij vaak op als ik websites beoordeel van starters dat ik een aantal basis fouten tegenkom die ervoor zorgen dat deze websites vrijwel geen bezoekers krijgen en ook nog eens geen omzet. In dit artikel leg ik je uit hoe je dit kan voorkomen en meteen een goede start met je eigen website kan maken voor meer bezoekers en meer omzet!

Fout 1: Geen zoekwoorden in de title van de pagina’s

De grootste bron van bezoekers voor je website zijn de bezoekers van zoekmachines. Deze bezoekers komen naar je website doordat ze een zoekwoord intypen en het is van groot belang dat dat zoekwoord ook in je website naar voren komt. De belangrijkste plek om deze zoekwoord op te nemen is de title van elke pagina, die vind je bovenin de blauwe balk van je webbrowser. Zie hieronder een voorbeeld van OnlineSucces.nl:

Meestal kom ik hier een tekst tegen als: “Home” of “Bedrijfsnaam”. Dit zijn uiteraard geen zoekwoorden. Als je coach of trainer bent, zorg dan dat je in alle pagina’s op je website titles gebruikt zoals “Trainer [vakgebied]” of “Coach [plaatsnaam]” zodat je beter gevonden wordt in de zoekmachines op basis van deze zoekwoorden. Zoekwoorden onderzoek is hiervoor essentieel, dit is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

Fout 2: Een enorme visual die een groot deel van de pagina inneemt

Vaak zie ik websites met bovenin een groot beeld (‘visual’) die een groot deel van de pagina in beslag neemt. Deze visual staat dan vervolgens ook nog eens op alle pagina’s. Het idee erachter is om een soort gevoel over te brengen dat past bij de dienstverlening. Daar is op zich niets mis mee, alleen hou je hierdoor minder ruimte over om bezoekers te verleiden door de tekst die onder deze visual staat. Als bovendien ook nog eens op alle pagina’s dezelfde visual staat, wordt deze niet meer gezien en is het echt loze ruimte geworden. Zorg dan ook dat je in de kop van je pagina’s niet te veel ruimte besteed aan een visual en dat je jouw Unique Selling Points of Unique Buying Reasons in naar voren laat komen. Dit kan dan op elke pagina een verschillende tekst zijn in de vorm van: “Altijd een training op maat” of “Bekijk onze cases om u te overtuigen”. Zie ook dit voorbeeld hieronder:

Wees creatief en verander ook regelmatig in de tekst die je neerzet!

Fout 3: Geen ‘call to action’ op de pagina’s

Een ‘call to action’ is de actie die jij wilt dat een bezoeker uiteindelijk op je website gaat doen. Vaak is dat een product kopen, een offerte aanvragen, een afspraak maken of abonnee van de nieuwsbrief worden. Zorg ervoor dat elke pagina zo’n call to action heeft. Zie het voorbeeld hieronder:

Ik zet de call to action vaak op 2 plekken op elke pagina neer: bovenaan en helemaal onderaan een artikel zodat als iemand het artikel heeft gelezen, duidelijk is wat de lezer kan doen om concreet actie te ondernemen. Ook hiervoor geldt dat je een verleidende tekst nodig hebt, dus niet: “Klik om een offerte aan te vragen” maar “Vraag een vrijblijvende offerte aan om effectiever te leren communiceren”.

Bonus Fout 4: Niets aan je website doen

Een website is nooit af. Je kan altijd meer pagina’s toevoegen, beter zoekwoorden onderzoek doen, meer links naar je website realiseren, formulieren verbeteren, statistieken raadplegen en op basis daarvan je website aanpassen, etc. Zorg ervoor dat dit een continu proces wordt zodat jouw website een klanten magneet gaat worden!

Vond je dit interessant?

Meld je hier aan voor de Online Succes Blog notificaties. Je ontvangt elke 14 dagen een e-mail met ons nieuwste artikel en nieuws over Online Succes.

Frank is ondernemer en mede-oprichter van Online Succes: B2B marketing software die je nieuwe verkoopkansen aanreikt. Hij heeft veel ervaring met online marketing, leadgeneratie en het ontwikkelen van software. Frank deelt zijn kennis graag en schrijft o.a. onze e-books en blogs.

1 Reactie

  1. Edwin 8 jaar geleden

    He Frank, Iets over tip 4. Het ligt er toch aan wat voor website het is. Sommige websites zijn meteen af. Denk maar eens over een website voor een project dat tijdelijk is of een website over fotostudio verhuur.

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Alles weten over hoe je B2B leads genereert?

Ja, ik ben akkoord dat ik e-mails van Online Succes ontvang

Download dan de gratis Ultieme B2B leadgeneratie gids met meer dan 60+ pagina’s over:

  • De exacte stappen om continu online leads te genereren
  • Hoe je jouw leads uiteindelijk in sales verandert
  • Hoe NXP Semiconductors, CustomerGauge en PerfectView succesvol leads genereren