Het B2B marketing onderzoek 2016: de belangrijkste trends

Het B2B marketing onderzoek 2016: de belangrijkste trends

cover-b2b-marketing-onderzoek-2016Online Succes lanceerde de eerste editie van het B2B marketing onderzoek. Hiervoor deden wij online onderzoek onder bijna 200 B2B marketeers in Nederland. Hoe denken B2B marketeers over de trends op hun vakgebied in 2016? Waar liggen hun interesses en waar gaan ze in 2016 mee aan de slag? In dit artikel lees je de belangrijkste trends.

Content marketing in de lift

Content marketing is niet meer weg te denken in een B2B marketing strategie. Dit zien we ook terug in de cijfers:

Maar liefst 60% van de Nederlandse B2B marketeers zet al content marketing in. En 26% gaat hiermee in 2016 aan de slag.

inzet-content-marketing-b2b-nederland

Wil je hiermee starten, laat je dan inspireren door het gratis ebook de Content Marketing Gids.

Google AdWords nog altijd favoriet, Twitter en LinkedIn grote groeiers in B2B

De meeste B2B marketeers zetten ook betaalde vormen van online adverteren in om bezoekers en leads mee te werven. Binnen online marketing zijn zoekmachines voor de meeste websites nog steeds de grootste bron van bezoekers.

Het is dus niet verrassend dat 75% van de B2B marketeers de voorkeur geeft aan Google Adwords, zowel in 2015 als in 2016.

betaald-adverteren-b2b-nederland

Het is opvallend dat zowel LinkedIn als Twitter grote groeiers zijn in 2016 met maar liefst 28% (LinkedIn) en 14% (Twitter). Daarnaast lijkt het gebruik van Facebook advertenties iets af te nemen met 3%.

In de categorie overig kwamen onder andere website- en nieuwsbrief advertorials naar voren.

Website voor mobiel gebruik in B2B steeds meer op orde

Steeds meer bezoekers van websites gebruiken een mobiel apparaat zoals een smartphone of een tablet. Het is dan ook van groot belang dat B2B websites er goed uitzien op deze apparaten.

In het onderzoek vroegen we de B2B marketeers of hun website ook voor mobiel gebruik is aangepast. 76% van de marketeers gaf aan dat de website al geschikt is voor mobiel gebruik en 15% gaat dit in 2016 oppakken.

Webinars als leadgeneratie kanaal onderbelicht

Het inzetten van webinars – online presentaties – is een hele goede manier om leads mee te genereren. Naast events op locatie zijn webinars één van de meest effectieve B2B marketing tactieken (bron). Echter, nog maar 40% van de B2B marketeers in Nederland maakt hiervan gebruik en maar 5% wil hiermee in 2016 aan de slag gaan.

Wellicht is het voor B2B marketeers nog een uitdaging om webinars succesvol in te zetten. Je kunt je webinar koudwatervrees overwinnen door ons artikel ‘succesvol leads genereren met online webinars’ te lezen.

Steeds meer B2B marketeers ontdekken mogelijkheden van marketing automation

Het genereren van leads is één van de belangrijkste werkzaamheden van de B2B marketeer. Voor het opvolgen van deze leads kun je marketing automation inzetten door bijvoorbeeld e-mail leadnurturing campagnes te gebruiken.

marketing-automation-gebruik-b2b-nederland

26% van de Nederlandse B2B marketeers geeft aan dat ze marketing automation gebruiken en 31% wil dit in 2016 gaan inzetten. 29% heeft nog geen idee hierover, dit komt wellicht omdat de B2B marketeer nog geen goed beeld heeft over de impact en de resultaten van marketing automation.

De cijfers over het gebruik van marketing automation zijn het meer dan waard om hier ook in 2016 serieus mee aan de slag te gaan. Met marketing automation kan de omzet tussen de 10% en 30% stijgen en daarnaast kunnen het aantal leads die klaar zijn om door sales op te volgen met 50% stijgen (bron).

CRM systemen niet meer weg te denken binnen B2B

De leads die binnenkomen, zullen ook opgevolgd worden. En dat geldt met name voor de leads die het meest bereid zijn om een aankoop te gaan doen. Hiermee kan sales vervolgens aan de slag gaan. Een CRM systeem is hierbij van groot belang om overzicht te houden en de opvolging op een centrale plek te hebben.

gebruik-crm-b2b-nederland

71% van de Nederlandse B2B marketeers maakt gebruik van een CRM systeem bij hun bedrijf. 12% gaat hiermee in 2016 aan de slag.

Hierbij zijn de meest populaire CRM systemen Salesforce (21%) gevolgd door Microsoft Dynamics (10%) en PerfectView (10%).

Waar ligt de interesse op het gebied van online marketing in 2016?

80% van de B2B marketeers is zeer geïnteresseerd in leadgeneratie gevolgd door leadnurturing met 65%. Op de derde plaats volgt content marketing door 62% van de B2B marketeers.

b2b-nederland-interesse-2016

Hoe scoort de Nederlandse B2B marketeer ten opzichte van de VS?

In ons artikel ‘twintig inspirerende B2B-marketing cijfers’ hebben we met name gekeken naar Amerikaanse onderzoeken op het gebied van B2B marketing. Bij het vergelijken van deze cijfers met ons eigen onderzoek, valt het volgende op:

  • Maar liefst 88% van de Amerikaanse B2B marketeers zet al content marketing in ten op zichte 60% van de Nederlandse B2B marketeers
  • 43% van de bedrijven in de VS gebruikt marketing automation en in Nederland is dat 26%
  • 66% van de Amerikaanse B2B marketeers zet webinars in (bron) tegenover 40% van de Nederlandse B2B marketeers

Conclusie

Je hebt nu een beeld van de Nederlandse B2B marketing trends voor 2016. Hierbij zit content marketing in de lift en ontdekken steeds meer B2B marketeers de mogelijkheden van marketing automation. Voor betaald verkeer is Google AdWords nog altijd favoriet en zijn Twitter en LinkedIn grote groeiers.

Ook de website is voor mobiel gebruik steeds meer op orde en zijn CRM systemen zijn niet meer weg te denken. Als laatste zijn webinars als leadgeneratie kanaal nog onderbelicht.

Ben je benieuwd naar het hele onderzoek? Download dan hier het B2B marketing onderzoek 2016.

Update 2017: B2B Marketing Onderzoek 2017 – de belangrijkste trends

Vond je dit interessant?

Meld je hier aan voor de Online Succes Blog notificaties. Je ontvangt elke 14 dagen een e-mail met ons nieuwste artikel en nieuws over Online Succes.

Frank is ondernemer en mede-oprichter van Online Succes: B2B marketing software die je nieuwe verkoopkansen aanreikt. Hij heeft veel ervaring met online marketing, leadgeneratie en het ontwikkelen van software. Frank deelt zijn kennis graag en schrijft o.a. onze e-books en blogs.

Reageren

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Alles weten over hoe je B2B leads genereert?

Ja, ik ben akkoord dat ik e-mails van Online Succes ontvang

Download dan de gratis Ultieme B2B leadgeneratie gids met meer dan 60+ pagina’s over:

  • De exacte stappen om continu online leads te genereren
  • Hoe je jouw leads uiteindelijk in sales verandert
  • Hoe NXP Semiconductors, CustomerGauge en PerfectView succesvol leads genereren