Wat zijn de trends op het gebied van B2B marketing in 2017? Waar ligt de focus en waar gaan B2B marketeers in 2017 mee aan de slag? Voor het tweede jaar op rij lanceerde Online Succes het B2B marketing onderzoek. Hiervoor deden wij online onderzoek onder bijna 200 B2B marketeers in Nederland. In dit artikel lees je de belangrijkste resultaten.
Waar ligt de focus op het gebied van online marketing in 2017?
66% van de respondenten heeft leadgeneratie als focus gevolgd door marketing automation met 63% in 2017. Op de derde plaats volgt content marketing door 48% van de B2B marketeers.
Ook vorig jaar was leadgeneratie de top prioriteit, gevolgd door leadnurturing en content marketing op de derde plek.
Content marketing belangrijke pijler
Om aan leads te komen, zijn website bezoekers nodig. Hierbij is content marketing een belangrijke pijler in de B2B marketingstrategie. Dit zien we ook terug in de cijfers:
Maar liefst 61% van de B2B marketeers zet al content marketing in. En 22% gaat hiermee in 2017 aan de slag.
De verhouding met de Verenigde Staten is opmerkelijk. Daar zet maar liefst 89% van de B2B marketeers content marketing in ten op zichte van de 61% van de Nederlandse B2B marketeers uit ons onderzoek (bron). Een verschil van bijna 30%.
Google AdWords nog steeds favoriet en LinkedIn grote groeier
De meeste B2B marketeers maken gebruik van betaalde vormen van online adverteren om leads te werven. Zoekmachinemarketing is hierbij – net als vorig jaar – de grote favoriet.
70% van de ondervraagde B2B marketeers geeft de voorkeur aan Google Adwords en in 2017 is dat 75%.
Opvallend is de grote groei van LinkedIn in 2017 met maar liefst 23%. Het gebruik van Facebook advertenties blijft vrijwel gelijk (44% in 2017) net als het relatief weinige gebruik van Twitter advertenties (12% in 2017).
In de overig categorie kwamen onder andere native advertising en nieuwsbrief advertorials naar voren.
Webinars als leadgeneratie kanaal wint aan populariteit
Met het inzetten van online webinars kun je juist in B2B eenvoudig leads genereren. Nog maar 24% van de B2B marketeers in Nederland maakt hiervan gebruik en 32% wil hiermee in 2017 aan de slag gaan.
Het voornemen om met webinars in 2017 te starten is 27% (!) hoger dan tijdens het vorige onderzoek. Toen gaf maar 5% aan om hiermee te willen starten. Het lijkt er dus op dat webinars aan populariteit winnen.
Overigens zet 58% van de Amerikaanse B2B marketeers webinars in (bron) tegenover 24% van de Nederlandse B2B marketeers uit ons onderzoek.
Marketing automation is steeds belangrijker voor B2B marketeers
Voor de B2B marketeers is leadsgenereratie de belangrijkste focus. Om leads beter op te volgen, kun je marketing automation gebruiken door bijvoorbeeld e-mail leadnurturing campagnes in te zetten.
30% van de Nederlandse B2B marketeers geeft aan dat ze marketing automation inzetten en 23% gaat dit in 2017 doen. Hierbij heeft 15% nog geen idee hierover en wil er graag meer over weten voordat marketing automation prioriteit krijgt.
De cijfers over het gebruik van marketing automation spreken echter voor zich: met marketing automation kan de omzet tussen de 10% en 30% stijgen (bron).
Wanneer we kijken naar de VS dan zien we dat daar 49% van de bedrijven gebruik maakt van marketing automation (bron) tegenover 30% van de Nederlandse B2B marketeers uit ons onderzoek.
Website voor mobiel geschikt
Het mobiele websitebezoek is nog steeds in opmars. In het onderzoek vroegen we daarom de B2B marketeers of hun website ook voor mobiel gebruik is aangepast. 81% van de marketeers gaf aan dat de website al geschikt is voor mobiel gebruik en 10% gaat dit in 2017 oppakken.
CRM-systemen belangrijk onderdeel binnen B2B
70% van de ondervraagde B2B marketeers maakt gebruik van een CRM-systeem bij hun bedrijf. En in 2017 gaat 13% hiermee aan de slag.
De meest populaire CRM-systemen zijn hierbij Salesforce (21%) gevolgd door Microsoft Dynamics (10%) en PerfectView (8%). Deze cijfers komen vrijwel overeen met de resultaten van het onderzoek van vorig jaar.
Opkomende CRM-systemen uit dit onderzoek zijn Pipedrive, Exact CRM en Simplicate.
Conclusie
Ons onderzoek geeft een beeld van de Nederlandse B2B marketing trends voor 2017. Hierbij blijft leadgeneratie de belangrijkste focus naast marketing automation en content marketing. Voor betaald verkeer is Google AdWords nog altijd favoriet en is met name LinkedIn in 2017 een grote groeier.
En ben je benieuwd naar het hele onderzoek? Download dan hier het B2B marketing onderzoek 2017 (let op: is link geüpdatet en verwijst naar ons meest recente onderzoek).
Jij bent er toch ook bij?
Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.