Het B2B marketing onderzoek 2019: marketing automation opmars zet door

Het B2B marketing onderzoek 2019: marketing automation opmars zet door

Voor het vierde jaar op rij lanceerde Online Succes het B2B marketing onderzoek. Hoe denken B2B marketeers over de trends in hun vakgebied in 2019? Waar liggen hun interesses en waar gaan ze in 2019 mee aan de slag? In dit artikel lees je de belangrijkste trends.

Strategische focus op het gebied van online marketing in 2019

In 2019 heeft 86 procent van de ondervraagde B2B marketeers leadgeneratie als strategische focus gevolgd door het converteren van leads naar klanten (82%). Op de derde plaats volgt de customer experience (55%), vervolgens het aantonen van de ROI van de marketinginspanningen (50%) en marketing automation (48%).

Meer dan de helft van de marketeers maakt gebruik van marketing automation

Het genereren van leads is één van de belangrijkste werkzaamheden van de B2B marketeer. Met de inzet van marketing automation software kun je de opvolging van deze leads faciliteren zodat sales hiermee aan de slag kan gaan.

Van de respondenten geeft 53% aan dat ze marketing automation gebruiken en 18% wil dit in 2019 inzetten. Zo’n 24% heeft nog geen idee, dit komt waarschijnlijk omdat veel B2B marketeers nog geen duidelijk beeld hebben van de resultaten en de impact van marketing automation.

Tijdens ons eerste onderzoek gaf 30% van de respondenten aan marketing automation te gebruiken. En in het onderzoek over 2018 gaf 40% van de B2B marketeers aan dat ze marketing automation inzetten. Met de 53% dit jaar is dat een opvallende stijging van 13%.

Focus op het gebied van online marketingmiddelen voor 2019

Van de respondenten heeft 75% content marketing als focus gevolgd door zoekmachine optimalisatie (65%). Op de derde plaats volgt de focus op sociale media (60%).

We vroegen ook specifiek naar het gebruik van webinars om leads mee te genereren. Slechts 33% van de B2B marketeers maakt hiervan gebruik. Toch wil 38% van de marketeers hiermee in 2019 van start gaan.

Content marketing vast onderdeel van de B2B marketing mix

Maar liefst 81% van de Nederlandse B2B marketeers zet content marketing in. Dit is een stijging van 10% ten opzichte van 2018. En 9% gaat in 2019 met content marketing aan de slag. Hiermee lijkt content marketing een vast onderdeel van de B2B marketing mix veroverd te hebben.

In de Verenigde Staten zet maar liefst 91% van de B2B marketeers content marketing in ten opzichte van de 81% van de Nederlandse B2B marketeers uit ons onderzoek (bron).

De kanalen die het beste rendement leveren

We vroegen de marketeers ook welke kanalen de beste rendementen opleveren. Ze gaven hierbij aan dat de eigen marketingkanalen zoals de website en de e-mail nieuwsbrief het beste scoren.

Google AdWords blijft grootste bron van betaalde bezoekers, LinkedIn groeit licht

Voor het inzetten van betaalde vormen van online adverteren is Google AdWords nog steeds de belangrijkste bron. In 2018 focust 59% van de B2B marketeers zich op Google Adwords en 56% wil zich hierop focussen in 2019.

Het valt op dat de inzet van LinkedIn licht toeneemt, in 2019 wil 56% van de marketeers hiermee aan de slag gaan. De focus op Facebook advertenties daalt naar 25% in 2019 ten opzichte van 2018 (27%). En Twitter ads heeft met 3% een bijzonder klein aandeel in de focus van de B2B marketeer in 2019.

Een opvallende – relatief nieuwe – binnenkomer is Native Advertising. Bij native advertising adverteer je in de content van de uitgever zodat de gebruikservaring voor de bezoeker niet verandert.

Vormen van native advertising zijn native content, sponsored content, branded content of content via content recommendation netwerken zoals Outbrain en Taboola. 12% van de marketeers wil in 2019 gebruik maken van native advertising om bezoekers naar hun websites mee te genereren.

CRM-systemen blijven onmisbaar

Een CRM-systeem is van belang om overzicht te houden over de opvolging van de binnengekomen leads. Van de B2B marketeers maakt 80% gebruik van een CRM-systeem. Zo’n 10% gaat hiermee in 2019 aan de slag. We kunnen wel stellen dat CRM-systemen onmisbaar zijn binnen B2B bedrijven.

Hierbij zijn de meest populaire CRM-systemen Salesforce (25%) gevolgd door Microsoft Dynamics en HubSpot (beiden 15%), Pipedrive en Teamleader (beiden 14%) en Simplicate (7%).

Conclusie

Met dit onderzoek heb je een beeld van de Nederlandse B2B marketing trends voor 2019. Hiervoor deden wij online onderzoek onder bijna 200 B2B marketeers. 48% van deze marketeers werken bij een bedrijf van tussen de 2 en 50 medewerkers en 13% bij een bedrijf met meer dan 200 medewerkers.

In 2019 ligt de strategische focus op leadgeneratie, conversie van lead naar klant, customer experience, ROI aantonen en marketing automation.

Wil je de complete resultaten van het onderzoek inzien?
Download dan hier het B2B marketing onderzoek 2019.

Jij bent er toch ook bij?

Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alex is oprichter van Online Succes. Hij helpt bedrijven te groeien door vragen te stellen en zijn kennis te delen.

Reageren

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Voel je vrij te reageren, jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*