Meer leads? Optimaliseer de conversie van je landingspagina’s

Meer leads? Optimaliseer de conversie van je landingspagina’s

Veel websites investeren in online kanalen zoals AdWords en Facebook/LinkedIn. Ik merk in de praktijk dat websites vooral de aandacht richten op de optimalisatie van het advertentieplatform, maar niet aan de eigen landingspagina’s.

Een gemiste kans, wat mij betreft.

Daarom bespreek ik in deze blog de belangrijkste zaken om te starten met landingspagina optimalisatie op basis van mijn eigen expertise & ervaring als conversie optimalisatie specialist. Er zijn namelijk geen succesformules om een duurzame conversie stijging van je landingspagina’s te realiseren.

Dit artikel bestaat uit 3 onderdelen en een bonus, zodat je stap-voor-stap aan de slag kunt gaan met de conversie optimalisatie van je landingspagina’s:

  1. De basisbeginselen: hoe dien je jouw landingspagina op te zetten?
  2. Praktijkvoorbeelden landingspagina’s: wat kun je leren van andere websites?
  3. Conversie optimalisatie met Google Analytics en Hotjar: de mogelijkheden + praktijkvoorbeeld.
  4. Bonus: Praktijkoefening basisbeginselen conversie optimalisatie landingspagina’s.

Basisbeginselen conversie optimalisatie landingspagina’s: hoe pak je dit aan?

De content op je landingspagina is cruciaal voor de conversie van je landingspagina’s. Zonder overtuigende content haal je nooit het maximale uit je website. Toch zie ik nog te veel websites in de praktijk die nauwelijks aandacht schenken aan de opzet van hun landingspagina’s. Bijvoorbeeld websites die vooral productgerichte informatie communiceren, maar niet de oplossing die ze leveren aan hun klanten:

De content op deze landingspagina is vrij generiek. Waarom zou ik voor deze partij kiezen en niet een concullega? Iedere softwareleverancier is toch tijdbesparend, gebruiksvriendelijk en compleet!

Maak een structuur voor je landingspagina’s

Hoe dien je de conversie optimalisatie van je landingspagina’s nu aan te pakken? Mijn advies is om allereerst goed te kijken naar de structuur van je landingspagina. Wat communiceer je prominent boven de vouw en welk type content meer onderin je landingspagina?

Hoe ben ik tot bovenstaande opzet gekomen?

  1. Allereerst start je natuurlijk met je titel – en subtitel. Titel is bijvoorbeeld de naam van je product/dienst en binnen je subtitel beschrijf je heel kort je dienst/product.
  2. Vervolgens beschrijf je heel kort de voordelen van je product/dienst. Je wilt namelijk de gebruiker bevestigen in de juistheid van de keuze voor jouw product/dienst.
  3. Nu komt de belangrijkste content van je landingspagina aan bod. Wat houdt je product/dienst precies in? Wat kun je doen met jouw product/dienst?

Zo kun je de gebruiker overtuigen om op je Call To Action (CTA)-knop te klikken en je brochure/offerte aan te vragen.

  1. Je waarde propositie mag niet ontbreken op je landingspagina.De waarde propositie gaat over vragen zoals: waar ben je goed in? Waarin onderscheid je je nu? Communiceer je de voordelen van jouw product of dienst wel helder genoeg voor jouw doelgroep of communiceer je überhaupt geen voordelen maar alleen eigenschappen? Hiermee kun je je onderscheiden van de concurrentie.

Hoe bepaal je jouw waarde propositie? Je kunt het aan je prospect vragen via een feedback-poll wanneer deze een offerte of brochure aanvraagt. Of je vraagt het aan je accountmanager of klantenservice collega. Deze hebben zoveel contact met jouw klanten, dat zij waarschijnlijk de voordelen van je product/dienst voor de gebruiker kunnen dromen.

Een voorbeeld van de waarde propositie van een leverancier van software: naar aanleiding van een klanttevredenheidsonderzoek krijgt de helpdesk het cijfer 8. Dit is een voorbeeld van de waardepropositie die je kunt communiceren: een goede helpdesk ondersteunt met het klanttevredenheidsrapport. Verder kun je als waardepropositie bijvoorbeeld communiceren: tijd en kosten besparen dankzij onze software.

Tot slot is het geen overbodige luxe om het aantal klanten of klantverhalen op je website te communiceren. Kijk maar eens hoe Basecamp dit aanpakt op hun landingspagina’s:

De positieve ontwikkeling van het aantal klanten in de afgelopen 6 jaar geeft de prospect de bevestiging in de juistheid van de keuze voor deze softwareleverancier.

Praktijkvoorbeelden landingspagina’s: wat kun je leren van andere sites?

Wat zijn nu goed converterende landingspagina’s? Helaas is er geen succesformule voor een goed converterende landingspagina. Iedere leadgeneratie website heeft namelijk zijn eigen doelstellingen en content strategie.

Daarom adviseer ik je om niet een-op-een de landingspagina strategie van een grote speler te kopiëren op jouw website. De doelstellingen en content strategie hoeven namelijk niet hetzelfde te zijn. Maar je kunt natuurlijk wel leren van andere partijen. Welke strategieën kun je meenemen binnen je eigen aanpak?

Hieronder zie je de homepage van Usabilla. Direct vallen de sterkte titel, subtitel en de Call To Actions met de tekst ‘Get Started’ op. Ook de grote merknamen geven direct vertrouwen:

Onderstaande leadgeneratie website heeft serieus werk gemaakt van landingspagina optimalisatie. Kijk maar eens naar de structuur van onderstaande landingspagina:

Teambit is een aanbieder van HR-software. Natuurlijk niet de meest sexy oplossing. Toch hebben zij een aansprekende landingspagina. Wat kun je leren van deze opzet?

  1. In de subtitel communiceren ze direct een voordeel om te starten met hun softwareproduct.
  2. Met de cartoon spelen ze in op het gevoel van de gebruiker. (HR-adviseur)
  3. De structuur van de landingspagina spreekt mij zeer aan. Ze communiceren eerst de generieke informatie (pijnpunten en oplossing) om vervolgens in te gaan over hoe hun softwareoplossing er in de praktijk uitziet.
  4. Ten slotte ondersteunen ze de voordelen van hun softwareoplossing met de motivatie van de oprichters. (Persoonlijke aanpak)

Kortom: kijk goed naar de structuur (volgorde) van je landingspagina!

Ter inspiratie vind je hieronder de landingspagina van Landbot.io. Ze gebruiken geen ’traditionele’ landingspagina maar een volledig conversatie gericht proces op basis van interacties met de bezoeker:

Landingspagina optimalisatie met Google Analytics en Hotjar

Naast de basisbeginselen wil je ook onderbouwd je landingspagina kunnen optimaliseren. Mijn advies is om hierbij de analyse mogelijkheden van Google Analytics & Hotjar te gebruiken. Hoe start je hiermee?

Begin met de Heatmaps van Hotjar. Stel je belangrijkste landingspagina’s in als heatmap. Zo kun je bepalen welke content de meeste aandacht van de gebruiker krijgt:

Wat is de meerwaarde van deze heatmaps?

Bijvoorbeeld bij de indeling van je landingspagina. Communiceer je de belangrijkste informatie prominent op je landingspagina? Is alle content even relevant voor je gebruiker?

Vervolgens ga je deze informatie koppelen aan je Google Analytics conversie data. Welke landingspagina’s hebben een bijdrage geleverd aan je eindresultaten?

Praktijkvoorbeeld landingspagina optimalisatie

Hoe ziet landingspagina optimalisatie er nu in de praktijk uit?

Een klant was ontevreden over zijn Google AdWords conversie. Hij stelde mij de volgende vraag:

“Wat dien ik te doen om mijn Google Ads resultaten te verbeteren?”

Ik gaf mijn klant het advies om specifieke landingspagina’s op te gaan zetten voor zijn Google AdWords campagnes. Hij heeft namelijk een softwareoplossing gericht op zeer specifieke doelgroepen.

Echter, de landingspagina’s waren (nog) niet afgestemd op deze specifieke doelgroepen.

Vervolgens hebben wij samen 12 specifieke landingspagina’s opgezet gedurende 1,5 jaar waarbij we per landingspagina het volgende hebben verwerkt:

  1. De voordelen per doelgroep
  2. De beschrijving van het product per doelgroep
  3. Klantverhalen per doelgroep
  4. De waarde propositie

Je zal je waarschijnlijk afvragen: is dit niet een beetje te veel van het goede?

Dit waren de resultaten:

Mijn klant was uiteraard zeer tevreden over de stijging van de leads, al hadden de kosten en CPC wat lager gemogen:)

De landingspagina strategie heeft meer conversie opgeleverd. Mooi, maar welke landingspagina’s hebben nu impact gehad op deze conversie stijging?

Je ziet dat vooral landingspagina 1. en 3. een zeer grote impact hebben gehad op deze conversie stijging.

Echter, landingspagina 2 heeft helaas nog weinig impact op de conversie. Je dient hierbij wel rekening te houden met de klantreis van de verschillende landingspagina’s.

De pagina’s 1 en 3 zijn vooral gericht op de koopfase en pagina 2 op de oriëntatiefase. Echter, het is natuurlijk wel een uitdaging om de conversiewaarde van pagina 2 naar een hoger niveau te tillen.

Hiervoor heb ik een speciaal Google Analytics rapport gemaakt zodat je hier inzicht in krijgt. Gebruik dit Google Analytics rapport bij de optimalisatie van je landingspagina’s.

Bonus: Praktijkoefening basisbeginselen conversie optimalisatie landingspagina’s

Conversie optimalisatie van je landingspagina is meer dan wat content + je Call To Action (CTA)-knoppen plaatsen. Het is belangrijk om goed na te denken over de samenhang van je content met je CTA-knoppen op de landingspagina.

Dit dient één geheel te zijn. Ik hoop dat je dankzij bovenstaande basisbeginselen en praktijkvoorbeelden inspiratie hebt gekregen om aan de slag te gaan met de conversie optimalisatie van je landingspagina’s.

Mijn advies is om deze praktijkoefening hierbij te gebruiken. Wat oefen je hiermee?

  1. De opzet en structuur van je landingspagina, hoe zet je een onderbouwde landingspagina structuur op?
  2. Hoe gebruik je Google Analytics landingspagina rapporten en/of Hotjar heatmaps om de conversie van je landingspagina’s te optimaliseren?

Veel succes hiermee!

Jij bent er toch ook bij?

Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Zelfstandig Digital Analist en oprichter van Digital Analisten.

6 Reacties

  1. martin haasjes 5 jaar geleden

    Hallo Gerard, gebruik je hiervoor Leadpage Builders zoals Instapage of voldoen deze niet?

    • Auteur
      Gerard Rathenau 5 jaar geleden

      Dank voor je vraag, Martin.
      Ik heb in dit geval geen landingspagina software gebruikt. Balsamiq voor de structuur van de landingspagina en de structuur laten uitvoeren in het CMS zonder externe software.

      Het is zeker positief om landingspagina software te gebruiken. Belangrijker is echter om vóóraf je strategie en tactiek (lees structuur) te bepalen alvorens je hiermee aan de slag gaat. Is puur handig/praktisch voor de uitvoering van je landingspagina strategie!

  2. Stefan 6 jaar geleden

    Ik ben zelf nu toevallig bezig met het instellen van een goede landingspagina nu weet ik alleen niet heel goed waar ik de call to action button moet plaatsen. De opbouw is nu titel, button, subtitel, beschrijving product, toepassingen, technische gegevens (Op dit moment staat hij gelijk onder de titel)

    De door u voorgestelde structuur van de landingspagina:
    Titel, Subtitel, voordelen, beschrijving en onderaan de call to action button strookt niet helemaal met de praktijkvoorbeelden die jullie geven. Bij Usabilla zie ik een titel, een subtitel en dan gelijk een call to action button. Zie helemaal geen beschrijving en voordelen van het product of dienst.

    Waar plaats ik mijn button? 🙂

    • Auteur
      Gerard Rathenau 6 jaar geleden

      Dank voor je vraag Stefan.

      CTA-button onder de titel adviseer ik je te verplaatsen onder de subtitel, aangezien je natuurlijk wel de meerwaarde van jouw oplossing wil delen met de gebruiker alvorens om een actie te vragen. Kan wellicht goed werken onder de spontane gebruikers die gelijk een offerte willen aanvragen. Daarnaast adviseer ik je om in ieder geval een CTA-knop onder de praktische toepasbaarheid te communiceren, aangezien deze gebruikers interesse hebben om je product te gaan gebruiken.

      Veel succes hiermee!

  3. Wouw,
    Leuk artikel maar de praktijk gaat verder. Ja landingspagina’s optimaliseren werkt zeker maar vooral in de BtB zie je dat men teveel in de zend modus zit. Hoe product gerichter een bedrijf des te meer zenders in uitingen!
    Uit ervaring (Maxlead) kan ik vertellen dat de opbouw van LP’s zoals door jullie voorgesteld in de BtB/BtC markten slecht converteren door toenemende concurrentie. Jullie voorgestelde aanpak is goed maar te generiek en enigszins achterhaald. Jullie aanpak is goed voor alle bezoekers die zich in de Buy of DO fase begeven. Omdat dit een heel klein percentage is van je bezoekers wordt de cost price per lead wel heel duur! Maar de andere bezoekers van je landingspagina bepalen de prijs en zijn net zo interessant. Call to actions (CTA’s) op een LP moeten worden opgezet worden volgens het (SEE, THINK, DO) model. Google termen zijn dit. Ik noem het “Oude wijn in nieuwe zakken”. Ook wel AIDA, Awareness, Consideration, Buying) etc…:-) Te vaak zijn CTA’s gefocussed in de DO fase. Download een proefversie, vraag offerte aan, bel ons, vraag brochure aan.. etc…terwijl de MEESTE BEZOEKERS op een LP vanuit campagnes helemaal niets wil kopen, downloaden of aanvragen. Men wil anoniem informatie vergaren.
    De bezoeker wil weten what is in it for me? of kan ik iets leren in deze fase waar ik me begeef. Educatieve content is dus cruciaal. Als je educatieve content met verschillende buttons (CTA’s) aanbiedt weet je direct waar de bezoeker zich bevindt in de funnel. Pas dan kun je Google Analytics Audiences in gaan zetten om deze bezoekers op te warmen en serveer je opvolgende content. Je verkoopt niets, je vraagt niets, je helpt om uiteindelijk door middel van puntensysteem in Google Analytics. Later kun je CTA’s toevoegen die meer vragen van de persoon dan het cookie. Zogenaamde premium content in ruil voor gegevens lead. Ik geef toe je moet heel veel van Google Analytics weten om dit in elkaar te zetten maar het werkt. Ik heb daar eens een animatie over gemaakt een paar jaar geleden. https://www.youtube.com/watch?v=WK8xBaWt5EU

    • Auteur
      Gerard Rathenau 6 jaar geleden

      Dank voor je reactie en je ideeën Ronald. Waardeer ik zeer.

      Grotendeels ben ik het met je eens. Je zal zeker specifieke aanpak dienen te gebruiken voor je oriënterende (See) en vergelijkende gebruikers. (Think)

      CTA-knoppen dien je zeker ook af te stemmen op de fase waarin de gebruiker zit. Je hebt echter geen standaard landingspagina template hiervoor volgens mij. Deze opmerking lijkt mij beetje kort door de bocht: Maar de andere bezoekers van je landingspagina bepalen de prijs en zijn net zo interessant

      Uit eigen ervaring weet ik dat dit vooral afhankelijk is van je marketing/website strategie gericht op je belangrijkste KPI’s per fase in de klantreis. Hetzelfde geldt voor de Google Analytics doelgroepen. Puntensysteem (wegingsfactoren) gebruiken vind ik een goede tip. Mijn advies is wel om dit op basis van je belangrijkste KPI’s te doen!

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Voel je vrij te reageren, jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*