Gaan B2B conversie percentages op vrijdag omlaag?

Gaan B2B conversie percentages op vrijdag omlaag?

De vrijdag is voor veel mensen de favoriete dag op kantoor. Alleen de marketeers van Bizible poneerden de stelling dat vrijdagen “verschrikkelijke, vreselijke en ongelovelijk slechte” dagen zijn als het gaat om de conversieratio’s van lead naar een kans.

Het vermoeden was dat de conversie omlaag ging voor leads die op vrijdag binnenkomen omdat het sales team er tot en met maandag geen follow-up aan kan geven. Want op maandag hebben de leads een heel weekend de tijd gehad om de interesse in onze dienstverlening te vergeten.

Je zou denken dat het dan verstandig is om de betaalde campagnes op vrijdag dan gewoon helemaal uit te zetten. Het heeft namelijk geen zin om voor leads te betalen die toch niet converteren.

Om een antwoord hierop te krijgen, keek Bizible naar de conversie attributie data.

infographic-gaan-conversie-percentages-op-vrijdag-omlaag

Hoeveel kansen genereerden de leads van de vrijdagen?

Ze begonnen met een analyse van de data om de aantallen leads van de vrijdagen te vinden die uiteindelijk omgezet zijn in kansen. Hierbij is een kans is in dit geval een afspraak.

Vanzelfsprekend stijgt het percentage van de aantallen lead naar kans conversies gedurende de week van maandag tot en met donderdag. Maar de grafiek toonde een daling van maar liefst 9% op vrijdag. De leads die op donderdag zijn gecreëerd zijn goed voor 24% van alle kansen, terwijl de leads van vrijdag slechts goed zijn voor 15%. De vrijdag is hierdoor met zekerheid de weekdag met het laagste aantal kansen op basis van de dag dat de lead is gecreëerd.

Wacht even, gaat het om de AANTALLEN?

Nee, het gaat niet om de aantallen. De statistieken over de aantallen zijn interessant om te zien alleen beantwoorden ze niet de vraag over de conversie ratio op vrijdag. Het aantal kansen is een compleet andere waarde dan de lead naar kans conversie ratio.

Om de waarde te vinden die ze zochten, deelden ze het aantal leads dat op een specifieke dag gecreëerd wordt door het aantal van deze leads die converteerde in kansen om zo de waarde te vinden die ze zochten. Want dat geeft aan of de leads van vrijdag beter of slechter converteerden dan de andere dagen.

Na het op dezelfde manier berekenen van de conversie ratio’s van de andere dagen vergeleken ze de conversie ratio’s van elke specifieke dag met elkaar.

Wat blijkt: de conversieratio’s op vrijdag zijn prima

Uiteindelijk blijkt het conversiepercentage van de vrijdagen slechts 1% minder te zijn dan het conversie percentage van de maandagen. De leads die op vrijdag binnenkomen – wellicht minder in aantal – zijn nog steeds vergelijkbaar met de conversieratio’s van de andere dagen van de week.

De aanname is hiermee ontkracht: onze conversieratio’s op vrijdagen zijn prima.

Echter, weekenden hebben belabberde conversieratio’s

Je zou verwachten dat de weekend ratio’s vrijwel vergelijkbaar met de vrijdag zouden zijn aangezien het conversiepercentage op vrijdag niet enorm naar beneden ging, ook al was er beduidend minder volume. Toch bleek dit niet zo te zijn: de leads uit het weekend hebben een enorm slechte conversieratio.

Als je puur op je gevoel was afgegaan, dan zou je de winstgevende advertentiecampagnes voor het genereren van leads hebben uitgezet. Gelukkig gaven de harde feiten aan dat de aanname niet klopte. Heeft jouw organisatie ook deze mate van transparantie in marketing data?

Jij bent er toch ook bij?

Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alex is oprichter van Online Succes. Hij helpt bedrijven te groeien door vragen te stellen en zijn kennis te delen.

Reageren

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Voel je vrij te reageren, jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*