Wat is B2B lead software

Lead software, officieel lead management software, is software die gebruikt wordt om leads te kwalificeren en te onderzoeken. Leads zijn mensen die interesse in jouw bedrijf hebben maar nog geen klant zijn. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk succesvolle leads genereren. Maar dat kan op een slimmere manier dan nummers van visitekaartjes bellen of mensen die een formulier hebben ingezonden direct te benaderen. B2B lead software helpt om interesse van leads bij te houden en meer grip te krijgen op je verkoop en marketing activiteiten.

Wat houdt lead software in?

Meestal wordt met lead software een bepaald programma bedoeld, dat het bijhouden van leads (lead management) centraliseert en vereenvoudigt. De software is een beetje te vergelijken met een afgeslankt CRM en dan zeer sterk aangepast op (online) lead management. Dit betekent dat je alles wat met lead management te maken heeft kunt bereiken met deze software. Zelf alle leads bijhouden is namelijk niet te doen. Vergeten is menselijk, maar je wilt liever geen leads over het hoofd zien en mogelijk klanten mislopen. Door middel van lead software heb je alle leads ter plekke beschikbaar en kun je ze sorteren op bijvoorbeeld herkomst, opbrengst, moment van eerste contact, enzovoorts.

Wat is ermee mogelijk?

Met lead software heb je eindeloos veel mogelijkheden en een professioneel sales proces kan eigenlijk niet zonder. Hieronder vind je enkele mogelijkheden:

  • Alle informatie per lead staat overzichtelijk op een rij. Denk hierbij aan werkelijk alle gegevens die een lead met je gedeeld heeft.
  • De mogelijkheid om leads te sorteren op wat je maar wilt, bijvoorbeeld op campagne, woonplaats, opbrengst en moment van contact.
  • Bekijk per campagne wat de opbrengsten zijn; zowel het aantal leads als de opbrengsten die er met de campagne zijn behaald. Zo zie je snel welke campagne winstgevend is en welke campagne beter stopgezet kan worden.
  • Hoe sneller je een lead contacteert, hoe groter de kans dat deze toehapt en klant wordt. Maar neemt iemand bijvoorbeeld de telefoon niet op? De software stel automatisch een reminder in, zodat jij de lead niet uit het oog verliest.
  • De database wordt continue geüpdatet, waardoor je direct nieuwe leads en nieuwe inkomsten kunt herkennen.
  • Niet alleen opbrengsten, maar ook het rendement is van belang bij het bepalen van succesvolle leads. Als je erg veel geld in een campagne steekt moet er nog veel meer uitgehaald worden om een goed rendement te behalen. Bekijk overzichtelijk per lead en campagne het rendement.
  • Duidelijke informatie voor marketing en sales. Marketing weet welke campagnes succesvol zijn of welke beter stopgezet gezet kunnen worden. Sales weet precies met welke leads ze het beste contact kunnen opnemen en wanneer.

Lead software neemt dus diverse taken uit handen op het gebied van lead management.

Bonus: gratis ebook over leadgeneratie

B2B leadgeneratie ebook

Alles weten over leadgeneratie? Download dan ons gratis ebook en leer hoe je leads genereert én opvolgt in een zakelijke markt. Het is ons meest gelezen ebook en in 2022 compleet herschreven voor de 5e editie.

Download ebook direct »