B2B leadgeneratie

De B2B Leadgeneratie GidsElk bedrijf heeft klanten nodig om te blijven bestaan. Klanten zoeken is echter niet altijd zo makkelijk als het lijkt. Soms lijken mensen wel interesse te tonen in uw diensten, maar laten ze daarna nooit meer iets van zich horen. Je kunt dit voorkomen door een goede leadgeneratie strategie op te zetten. Leads zijn potentiële klanten die enkele gegevens van zichzelf bij u hebben achtergelaten. Je kunt deze gegevens gebruiken om contact met de mensen op te nemen.

Wat is B2B leadgeneratie en hoe werkt het?

Leadgeneratie is niets anders dan het genereren, ofwel verkrijgen, van leads. Het is binnen B2B marketing belangrijk om zoveel mogelijk leads te genereren, want hoe meer potentiële klanten, hoe meer daadwerkelijke klanten! Leadgeneratie en het bijhouden van leads kan echter veel tijd en moeite kosten. Daarvoor is er ook een eenvoudige manier bedacht, namelijk speciaal lead management. Dit kan een afdeling binnen een bedrijf zijn of één persoon die zich bezighoudt met leadgeneratie en de uitwerking hiervan. Daarvoor gebruikt hij of zij lead management software, die het de leadmanager gemakkelijk maakt om alle leads bij elkaar te bewaren en sorteren. Leadgeneratie kan op bijvoorbeeld de volgende manieren plaatsvinden:

  • Door middel van een invulformulier op uw website. Dat kan een invulformulier zijn voor een informatiebrochure (dan krijg je leads die nog onzeker zijn over een aankoop) of voor een offerte (leads die al zekerder zijn over wat ze willen).
  • Door middel van een online campagne, bijvoorbeeld via Google AdWords. Daarbij werk je met advertenties die bij bepaalde zoektermen bovenaan Google komen te staan. Als mensen op de advertentie klikken, komen ze bij jouw website en in het bestand met leads.
  • Op een netwerkevent kun je ook leads genereren, bijvoorbeeld door visitekaartjes met andere ondernemers uit te wisselen. Op die visitekaartjes staan ook gegevens die in je bestand met leads verwerkt kunnen worden.
  • Met whitepapers kun je klanten overhalen om klant bij je te worden. Een whitepaper is een vaak een technisch document, waarin je opschrijft wat jouw diensten zijn en hoe deze mensen en bedrijven helpen. Bezoekers kunnen jouw whitepaper bijvoorbeeld van de website downloaden wanneer ze hun gegevens achterlaten.

Dit zijn slechts enkele manieren van leadgeneratie. Het verschilt vaak per bedrijf en zelfs per campagne wanneer iemand een lead wordt genoemd en hoe de leadgeneratie werkt. Vraag ons gerust om advies.

Bijhouden van leadgeneratie met lead management

Lead management is van groot belang om ook daadwerkelijk iets met de verkregen leads te gaan doen. Lead management slaat met speciale software de leads op in een database en kan deze op allerlei manieren sorteren en bewerken. Met lead management software kan ook worden bijgehouden hoeveel leads daadwerkelijk klant zijn geworden, hoeveel geld ze hebben opgeleverd en wat het rendement is van een campagne. Een goed rendement is immers belangrijker dan de omzet! Met de juiste software kun je dus precies bijhouden welke campagnes succesvol zijn en welke campagnes eigenlijk vooral geld kosten in plaats van geld opleveren. Ons advies is daarom ook: focus op de gegenereerde leads en stel goed lead management in!

Meer over:

Kosteloos met B2B leadgeneratie starten?  Vraag gratis proefaccount aan

Meer dan 2.000 bedrijven vertrouwen op Online Succes


Werkt samen met de apps die je al gebruikt


  • "Online Succes is een no-brainer als je meer klanten wilt."
    Nico MaessenNico MaessenCo-founder & Managing Partner Oogst online
  • "Alsof je dagelijks een pot met goud in je inbox krijgt."
    Leopold van OostenLeopold van OostenCo-owner Legalloyd
  • "Met Online Succes komen sales en marketing echt dichter bij elkaar! Zo krijg je inzicht op twee niveaus: je weet wie je website bezoekt en kan daar dus gepaste actie op nemen, én je leert binnen welke branches je boodschap aanslaat. Voor ons en onze klanten waardevolle informatie die tot nieuwe klanten leidt. Zo simpel is het."
    Rogier van der VeenRogier van der VeenStrategy Director Caldera Group
  • "Online Succes reikt automatisch leads aan die bij opvolging via de telefoon ook aangeven daadwerkelijk interesse te hebben."
    Wouter VonkWouter VonkMarketing Manager Simpled Card
  • "Online Succes levert ons elke dag nieuwe relevante leads op een presenteerblaadje aan."
    Hans-Willem de LintHans-Willem de LintCommercieel directeur @ Mttm.nl
  • "Het team van Online Succes is extreem service gericht en helpt je inhoudelijk ook echt stappen te maken met lead generatie".
    Paul FreekePaul FreekeCustomer success @ Global Hardware Solutions

Begin vandaag nog met Online Succes   Vraag gratis proefaccount aan

Bekend van

Ontvang onze beste tips over B2B leadgeneratie

Ja, ik vind het prima om jullie e-mails te ontvangen.

In dit gratis eBook van 79 pagina’s ontdek je alles over B2B leadgeneratie.

Maak je nog geen gebruik van Online Succes?