B2B leadgeneratie

De B2B Leadgeneratie GidsElk bedrijf heeft klanten nodig om te blijven bestaan. Klanten zoeken is echter niet altijd zo makkelijk als het lijkt. Soms lijken mensen wel interesse te tonen in uw diensten, maar laten ze daarna nooit meer iets van zich horen. Je kunt dit voorkomen door een goede leadgeneratie strategie op te zetten. Leads zijn potentiële klanten die enkele gegevens van zichzelf bij u hebben achtergelaten. Je kunt deze gegevens gebruiken om contact met de mensen op te nemen.

Wat is B2B leadgeneratie en hoe werkt het?

Leadgeneratie is niets anders dan het genereren, ofwel verkrijgen, van leads. Het is binnen B2B marketing belangrijk om zoveel mogelijk leads te genereren, want hoe meer potentiële klanten, hoe meer daadwerkelijke klanten! Leadgeneratie en het bijhouden van leads kan echter veel tijd en moeite kosten. Daarvoor is er ook een eenvoudige manier bedacht, namelijk speciaal lead management. Dit kan een afdeling binnen een bedrijf zijn of één persoon die zich bezighoudt met leadgeneratie en de uitwerking hiervan. Daarvoor gebruikt hij of zij lead management software, die het de leadmanager gemakkelijk maakt om alle leads bij elkaar te bewaren en sorteren. Leadgeneratie kan op bijvoorbeeld de volgende manieren plaatsvinden:

  • Door middel van een invulformulier op uw website. Dat kan een invulformulier zijn voor een informatiebrochure (dan krijg je leads die nog onzeker zijn over een aankoop) of voor een offerte (leads die al zekerder zijn over wat ze willen).
  • Door middel van een online campagne, bijvoorbeeld via Google AdWords. Daarbij werk je met advertenties die bij bepaalde zoektermen bovenaan Google komen te staan. Als mensen op de advertentie klikken, komen ze bij jouw website en in het bestand met leads.
  • Op een netwerkevent kun je ook leads genereren, bijvoorbeeld door visitekaartjes met andere ondernemers uit te wisselen. Op die visitekaartjes staan ook gegevens die in je bestand met leads verwerkt kunnen worden.
  • Met whitepapers kun je klanten overhalen om klant bij je te worden. Een whitepaper is een vaak een technisch document, waarin je opschrijft wat jouw diensten zijn en hoe deze mensen en bedrijven helpen. Bezoekers kunnen jouw whitepaper bijvoorbeeld van de website downloaden wanneer ze hun gegevens achterlaten.

Dit zijn slechts enkele manieren van leadgeneratie. Het verschilt vaak per bedrijf en zelfs per campagne wanneer iemand een lead wordt genoemd en hoe de leadgeneratie werkt. Vraag ons gerust om advies.

Bijhouden van leadgeneratie met lead management

Lead management is van groot belang om ook daadwerkelijk iets met de verkregen leads te gaan doen. Lead management slaat met speciale software de leads op in een database en kan deze op allerlei manieren sorteren en bewerken. Met lead management software kan ook worden bijgehouden hoeveel leads daadwerkelijk klant zijn geworden, hoeveel geld ze hebben opgeleverd en wat het rendement is van een campagne. Een goed rendement is immers belangrijker dan de omzet! Met de juiste software kun je dus precies bijhouden welke campagnes succesvol zijn en welke campagnes eigenlijk vooral geld kosten in plaats van geld opleveren. Ons advies is daarom ook: focus op de gegenereerde leads en stel goed lead management in!

Meer over:

Kosteloos met B2B leadgeneratie starten? Vraag direct een proefpakket

Meer dan 2.000 bedrijven vertrouwen op Online Succes


Werkt samen met de apps die je al gebruikt


  • "Online Succes reikt automatisch leads aan die bij opvolging via de telefoon ook aangeven daadwerkelijk interesse te hebben."
    Wouter VonkWouter VonkMarketing Manager Simpled Card
  • "Bij online succes heeft ons succes oprecht de hoogste prioriteit. Geen support vraag is te veel en ik voel me altijd VIP. They walk the talk!"
    Marieke PostMarieke PostMarketing Manager EcoChain Technologies
  • "Met Online Succes ervaar ik snelheid en gemak in ons lead generatie proces"
    Jeroen van der ToornJeroen van der ToornDirecteur Global Hardware Solutions
  • "De koppeling tussen Salesforce en Online Succes bespaart ons kostbare tijd."
    Anne-Susan van EssenAnne-Susan van EssenInside sales & marketing HR2day
  • "Online Succes onderscheidt zich in de kwaliteit van hun data door hun partnership met Companyinfo.nl".
    Robin DijstRobin DijstMarketing coördinator @ Mttm.nl
  • "Online Succes levert ons elke dag nieuwe relevante leads op een presenteerblaadje aan."
    Hans-Willem de LintHans-Willem de LintCommercieel directeur @ Mttm.nl

Begin vandaag nog met Online Succes

Bekend van

Weten hoe onze klanten hun succes vergroten?   BEKIJK KLANTCASES