De customer journey start nadat de buyer journey is afgelopen. Het product of de dienst is aangeschaft en de customer journey begint. Dit is onder te verdelen in de onderstaande 2 fases:
1. Service
Nu de aankoop is voltooid wil je jouw nieuwe klant een zo positieve ervaring met je product of dienst laten hebben.
Zorg er daarom voor dat je de klantenservice op orde en denk daarbij ook aan mogelijkheden als live chat, maar ook aan een FAQ-pagina op je website waar veelgestelde vragen staan. Ook hier geldt dat je het de klant zo gemakkelijk mogelijk moet maken.
2. Loyalty – Loyaliteit
De laatste fase van de customer journey is dat je loyaliteit creëert bij je nieuwe klant, zodat de kans groter wordt dat zij als ambassadeurs van je bedrijf optreden.
Loyaliteit creëer je door klanten bij je bedrijf te betrekken en op de hoogte te houden. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief met tips en laatste ontwikkelingen van je dienst of product.
Door de loyaliteit zal een klant eerder opnieuw besluiten een dienst of product bij je af te nemen, omdat ze daar enerzijds tevreden over zijn en anderzijds omdat je bij hen onder de aandacht bent gebleven. Daarnaast zullen zij je eerder aanbevelen binnen hun eigen netwerk wanneer iemand een oplossing zoekt voor een soortgelijk probleem als waar zij te maken mee hebben gehad.