Data validatie is een proces voor het waarborgen van de juiste data en dat deze geen fouten bevat. Incorrecte data heeft namelijk weinig waarde en heeft een negatieve invloed op bedrijfsprocessen.
Het blijkt dat iedere drie maanden 30% van de prospects in een database is verouderd. Uit een onderzoek van DemandGen komt daarbij naar voren dat een ‘vervuilde’ database een negatieve invloed heeft op 80% van de leadgeneratie en 66% van de marketinginspanningen.
Met data validatie los je de volgende problemen op:
- Onvolledige en overbodige data
- CRM of Marketing automation software die verkeerde interpretaties maakt
- Marketing campagnes en acties die niet de gewenste resultaten opleveren
Waarom data validatie belangrijk is
Je wilt weten of data die bekend is binnen het bedrijf nog up-to-date is? Denk bijvoorbeeld aan contactgegevens van personen en bedrijven. Mensen wisselen regelmatig van baan terwijl bedrijven ook kunnen verhuizen, van naam veranderen of contactgegevens wijzigen.
Stel dat je op zoek bent naar contacten bij IT-bedrijven in Noord-Holland. De zoekresultaten die hieruit voortkomen biedt relevante data, maar als deze niet is gevalideerd kan dit kostbare gevolgen hebben voor je bedrijf:
- Tijdverlies – Als de salesafdeling de verkeerde contactgegevens gebruikt levert dit tijdverlies op en verkleint het de kans dat er een conversie volgt.
- Leadverlies – Het duurt gemiddeld 7-13 contactmomenten voordat een lead converteert in een klant. Als je e-mailmarketing software het verkeerde e-mailadres gebruikt ontvangt je lead nooit je e-mails en converteert dus niet.
- Verkeerd contact – Onjuiste data als een verkeerd gespelde bedrijfs- of achternaam heeft een negatief effect op je relatie met de lead. Daarbovenop wordt de data gekoppeld aan de verkeerde klantdata in je CRM.
Data validatie in de praktijk
Data validatie kijkt of de ingevulde data logisch en aannemelijk is en controleert onder meer op:
- Typefouten
- Dubbele data
- Actualiteit van de data: bijv. verandering van adresgegevens
- Volledigheid van de data: bijv. toevoegen van KvK nummer, telefoonnummer, LinkedIn profiel
Data kan zowel handmatig als via software worden gevalideerd. Om ervoor te zorgen dat de data in onze applicatie zo actueel en volledig mogelijk is, maken wij gebruik van geavanceerde software algoritmes en bovendien menselijke controle van onze data.