10 tips voor meer e-mail nieuwsbrief inschrijvingen

10 tips voor meer e-mail nieuwsbrief inschrijvingen

E-mail is nog altijd een van de meest effectieve manieren om leads te genereren en een ebook of whitepaper kan daarbij helpen. Maar hoe zorg je dat bezoekers hiervoor hun contactgegevens achterlaten?

E-mail is voor veel B2B bedrijven nog altijd van vitaal belang voor hun online activiteiten. Zo komt uit het E-mail Benchmark 2017 onderzoek van e-Village (samengesteld op basis van meer dan 3,5 miljard e-mails en ruim 17.000 campagnes in Nederland) naar voren dat dit jaar voor 73% van de respondenten e-mail nog belangrijker wordt. Van de bedrijven geeft 33% aan het budget voor e-mailmarketing te verhogen.

De respondenten geven daarnaast aan dat het genereren van verkeer naar de website, het verlenen van service en het stimuleren van de verkoop de belangrijkste doelstellingen zijn.

(Bron: e-Village)
Emailmarketing wordt daarbij nog altijd gezien als een van de beste manieren om nieuwe leads mee te genereren. Uit onderzoek van McKinsey blijkt zelfs dat e-mail maar liefst 40x effectiever is om nieuwe klanten mee te werven dan Facebook en Twitter gecombineerd.

Het succes van de campagnes wordt vooral gemeten op basis van de gerealiseerde conversie. Maar ook het aantal nieuwe inschrijvingen en uitschrijvingen blijft een belangrijk punt van aandacht. Simpelweg omdat dit de basis vormt van het succes van de andere statistieken. Daarom geef ik je graag een aantal tips om de conversie van je nieuwsbriefinschrijvingen te verhogen.

1. Zorg voor exclusieve content

De beste manier om meer abonnees voor jouw nieuwsbrief te krijgen, is door exclusieve content aan te bieden voor abonnees. Zie het als een cadeau dat je aan nieuwe abonnees aanbiedt.

Deze exclusieve content kan bestaan uit een ebook, een videoreeks of andersoortige tips over jouw vakgebied die je weggeeft in ruil voor het e-mailadres van jouw bezoekers. Op deze manier bouw je een bestand op van mensen die op termijn geïnteresseerd kunnen zijn in jouw diensten of producten.

Chris Spooner besloot voor zijn designblog als gratis cadeau een aantal Photoshop design bestanden aan zijn nieuwe nieuwsbrief abonnees te geven. In de grafiek kun je de piek in nieuwsbrief abonnees zien op het moment dat Chris zijn gratis cadeau ging toevoegen: van 10 naar 100 abonnees per dag!

2. Zorg voor zoveel mogelijk inschrijfformulieren

Het allerbelangrijkste is dat je inschrijfformulier direct onder de aandacht komt bij je websitebezoeker. Daarbij geldt dat hoe meer inschrijfformulieren er worden geplaatst hoe hoger de respons. De beste plekken die je hiervoor kunt gebruiken zijn:

  • De kolom aan de zijkant van je website
  • Onderaan je artikelen
  • Op de ‘over ons’ pagina van je website

Zie bijvoorbeeld hoe wij dat op onze website hebben gedaan:

Hierboven zie je een inschrijfformulier naast de content en hieronder een extra formulier onderaan de content:

3. Verminder het aantal invulvelden

Probeer in eerste instantie het aantal velden die mensen moeten invullen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief tot een minimum te beperken. Ieder veld is namelijk een extra stap die iemand moet nemen en daarmee een potentieel afhaakmoment.

Om de proef op de som te nemen voegde MarketingSherpa een veld toe om je functieomschrijving in te vullen. Dit leidde tot een conversiedaling van 11%. Dat hoeft echter niet per sé slecht te zijn. Door extra informatie te vragen weet je namelijk wel meer over de betreffende nieuwsbriefabonnee en helpt dit in je salesproces.

Onderzoek van Ascend2 laat zien dat B2B marketeers gemiddeld twee tot vier velden hanteren voor nieuwsbriefinschrijvingen. Naast een e-mailadres wordt vaak ook de voornaam gevraagd om te gebruiken voor de onderwerp regel en/of de aanhef van de nieuwsbrief. Op deze manier is je nieuwsbrief persoonlijker en stijgt de openingsratio.

4. Zorg voor goede teksten

De teksten bij het inschrijfformulier zijn enorm belangrijk om het aantal aanmeldingen te verhogen. Probeer daarbij vooral de voordelen van het inschrijven te benadrukken. Bijvoorbeeld dus niet ‘schrijf je in’ of ‘inschrijven’, maar ‘ontdek wekelijks hoe je meer leads kunt scoren’. Je geeft mensen op deze manier een reden om zich in te schrijven.

Vermijd daarbij altijd negatieve woorden rondom je Call To Action (CTA) en probeer een positieve invloed uit te oefenen. Bijvoorbeeld door mogelijke angsten of problemen weg te nemen.

In het verlengde daarvan moet je goed nadenken over de tekst van je CTA. Uit onderzoek van Unbounce blijkt bijvoorbeeld dat het woord ‘gratis’ een negatieve invloed kan hebben op je conversie. Mensen zijn zich er van bewust dat jij ze kunt contacteren en het woord ‘gratis’ kunnen mensen daarom misleidend vinden.

5. Gebruik sociaal bewijs

Mensen willen bewijs dat jouw nieuwsbrief van toegevoegde waarde is. Zet daarom bij je inschrijfformulier neer hoeveel abonnees je al hebt. Content Marketing Institute doet dit bijvoorbeeld erg goed door direct bij bezoekers onder de aandacht te brengen dat veel andere marketeers de nieuwsbrief al ontvangen.

6. Social updates

Uit onderzoek van marketingbureau Ascend2 onder 255 B2B en B2C marketeers blijkt dat social media voor 45% van de respondenten de best presterende marketingtactiek is voor het verkrijgen van nieuwe nieuwsbriefinschrijvingen.

Social media biedt marketeers de mogelijkheid om klantdata te verzamelen en vervolgens hun propositie bij de juiste mensen onder de aandacht te brengen. Schrijf daarom voor jouw publiek op een dusdanige manier dat het bericht geschikt is binnen elk afzonderlijk social media kanaal. Op Facebook en Instagram werkt het bijvoorbeeld beter om een afbeelding te gebruiken, dus zorg dat je daar een afbeelding van je ebook plaatst met daaromheen weinig tot geen tekst.

7. Content upgrades

Content upgrades spitsen zich toe op een specifiek blogbericht waarin je een verdieping aanbrengt. Bijvoorbeeld de mogelijkheid voor bezoekers om het artikel als pdf-bestand te downloaden, een handige checklist of een extra video waarin het onderwerp verder wordt uitgelegd.

Content upgrades zijn relevant en dragen bij aan stijging van je nieuwsbriefinschrijvingen. Zo zag Brian Dean van Backlinko dankzij content upgrades zijn e-mail conversieratio stijgen van 0,54% naar 4,82%.

Je kunt uiteraard ook je ebook in het artikel voegen mits deze op een natuurlijke manier aansluit op het onderwerp. Dit kan zowel (midden)in je bodytekst als helemaal onderaan je artikel. Doordat mensen al geïnteresseerd zijn in het onderwerp zijn zij eerder geneigd zich in te schrijven. Hieronder zie je hoe wij dit hebben toegepast. De content upgrade staat vrijwel bovenaan in de tekst en wijst je op relevante, vergelijkbare content in ons kenniscentrum:

8. Pop-ups en Exit overlays

Pop-ups zijn een veelgebruikte manier om nieuwe nieuwsbriefinschrijvingen te realiseren. Uit onder meer onderzoek van Copy Blogger komt naar voren dat pop-ups de conversie verhogen.

Vaak opent een pop-up nadat de websitebezoeker een aantal seconden een pagina heeft bekeken. In de pop-up staat het inschrijfformulier en heb je bovendien nog ruimte om met goede teksten jouw bezoekers over te halen om hun gegevens in te vullen.

Pop-ups worden echter ook vaak als irritant ervaren en om dit te reduceren kun je ze bijvoorbeeld alleen tonen wanneer mensen dreigen je website te verlaten. Dit noemt men ook wel ‘exit overlays’.

Unbounce onderzocht de impact van 2,345,864 exit overlays. Een van de eerste experimenten die zij uitvoerden was het aanbieden van een ebook ten opzichte een simpele nieuwsbriefinschrijving. De nieuwsbrief overlay genereerde in 170 dagen 558,488 unieke bezoekers en een conversie van 1,27%. Het aanbieden van een gratis ebook leverde in 96 dagen 260.000 unieke bezoekers en een conversie van 2,65%.

9. Maak een notificatiebalk

Een notificatiebalk staat bovenaan een website en trekt direct de aandacht van de bezoeker, bijvoorbeeld om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. De notificatiebalk staat daarbij op alle pagina’s en wanneer bezoekers naar beneden scrollen blijft deze in beeld staan.

Er zijn verschillende tools om eenvoudig een notificatiebalk op te zetten, bijvoorbeeld via Hello Bar. Na het invullen van je website URL kun je direct aan de slag met het genereren van een notificatiebalk. Als je klaar bent krijg je een code die je vervolgens direct in de broncode van je website pakt. Vind je dit lastig en gebruik je WordPress? Dan kun je deze plugin gratis downloaden.

10. Gebruik je e-mail handtekening

Ondanks het massale gebruik van social media gebruiken veel mensen e-mail voor persoonlijke communicatie. Gebruik daarom je e-mail handtekening om je ebook of whitepaper onder de aandacht te brengen.

WiseStamp is een handige oplossing voor je e-mail handtekening. Met behulp van de online tool maak je eenvoudig je eigen handtekening. De gratis versie is vrij beperkt, maar voor $6 per maand krijg je veel meer mogelijkheden.

Sigstr biedt een soortgelijke oplossing maar is vooral geschikt voor grotere bedrijven met 50 medewerkers of meer. Je kunt de tool 30 dagen gratis uitproberen en daarna beginnen de kosten vanaf $150 per maand tot $350 per maand.

Conclusie

Zoals je ziet zijn er meerdere mogelijkheden om het aantal nieuwsbriefinschrijvingen drastisch te verhogen. Het belangrijkste is in alle gevallen om regelmatig een A/B test uit te voeren om te zien wat wel en niet werkt. Bijvoorbeeld door een woord in je CTA te veranderen, de positie van je inschrijfformulier te wijzigen of je content upgrade beter onder de aandacht te brengen. Op deze manier kun je je propositie verder aanscherpen en je conversie verhogen.

Heb jij nog tips om meer nieuwsbriefinschrijvingen te genereren? Deel ze dan in de reacties hieronder!

Jij bent er toch ook bij?

Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alex is oprichter van Online Succes. Hij helpt bedrijven te groeien door vragen te stellen en zijn kennis te delen.

1 Reactie

  1. Rick 3 jaar geleden

    Hey bedankt voor deze informatie het was erg nuttig en kwam goed vanpas!!

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Voel je vrij te reageren, jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*