Stel, je hebt een prachtige website maar je hebt nog steeds weinig bezoekers. Of je wilt een website (laten) maken en je hebt veel over zoekmachines gelezen. Hoe weet je nu of jouw website uiteindelijk wel hoog in Google terecht komt?
Eén van de belangrijkste elementen die helpen jouw website hoger te laten scoren in de zoekresultaten, is een goed geschreven webtekst.
Webteksten in het kader van betere vindbaarheid
Webteksten zijn een belangrijk onderdeel in het proces van zoekmachine optimalisatie. Zoekmachineoptimalisatie (of Search Engine Optimization, SEO) bestaat grofweg uit drie onderdelen: zoekwoordenanalyse, onsite optimalisatie en (externe) linkbuilding. Webteksten passen binnen de categorie onsite optimalisatie.
Belangrijke richtlijnen bij webteksten
Wanneer je webteksten gaat schrijven (of laat schrijven) is het belangrijk rekening te houden met een bepaalde opbouw. Webteksten moet snel duidelijk maken waar de informatie over gaat. Ze moeten kort en krachtig zijn. Zie ook mijn eerdere blog over de spelregels voor webteksten
De inhoud moet de bezoeker verleiden verder te lezen, een product te kopen, een offerte aan te vragen of een emailadres achter te laten. Wanneer de vindbaarheid van jouw site nog steeds te wensen over laat, kun je onder andere jouw webteksten eens goed onder de loep nemen en kijken of ze aan de richtlijnen voldoen. Dit zijn de meest belangrijke:
- Kun je uit de titel opmaken waar de tekst over gaat?
- Bevat de titel het voor jouw bedrijf / dienstverlening belangrijkste zoekwoord?
- Bevat de tekst duidelijke subtitels, inclusief het belangrijkste zoekwoord?
- Is het duidelijk waarom de bezoeker bij jou moet zijn? Zie ook het artikel over commerciële teksten.
- Is het duidelijk wat je van de bezoeker verlangt? Welke actie gewenst is?
- Bevat de bodytekst de voor jouw bedrijf / dienstverlening belangrijke zoekwoorden? Komt dat zoekwoord voldoende vaak voor?
P.S. Onze SEO Succesgids leert je trouwens precies waar webteksten aan moeten voldoen en hoe je webteksten inzet voor betere vindbaarheid.
SEO landingspagina’s voor extra inhoud
Stel je hebt al jouw webteksten gescreend en aangepast volgens bovenstaande richtlijnen, maar de vindbaarheid van jouw site laat nog steeds te wensen over. Er zijn dan nog steeds tal van mogelijke acties die je kunt uitvoeren om die resultaten te beïnvloeden. Wil je ook hier weer focussen op de onsite optimalisatie – de inhoud – dan kun je er voor kiezen om een aantal aparte SEO landingspagina’s te (laten) schrijven.
Landingspagina’s zijn pagina’s binnen een website waar bezoekers op ‘landen’. Een landingspagina kan gericht zijn op de aankoop van een product of dienst. Ook kan een landingspagina speciaal zijn geschreven om bijvoorbeeld een e-mailadres achter te laten. Maar wat ik hier bedoel is een landingspagina, speciaal geschreven om meer content binnen de site toe te voegen over een bepaald zoekwoord: de SEO landingspagina.
Grofweg is een SEO landingspagina opgebouwd uit een titel met het zoekwoord erin verwerkt. Daarna volgen een subtitel en eerste alinea met daarin de zoekwoorden en een tweede subtitel met bijbehorende alinea. Je kunt SEO landingspagina’s zelf schrijven, of dat laten doen via speciale tekstschrijvers via bijvoorbeeld Fiverr.
Let op!
SEO landingspagina’s vormen een andere manier om meer content voor jouw site te produceren. Het beste is en blijft jouw gewone webteksten goed op te zetten en daarnaast aan externe linkbuilding te doen. Ook hier lees je meer over in de eerder genoemde SEO Succesgids.
Wat is jouw ervaring?
Schrijf jij wel eens webteksten om de vindbaarheid van jouw site te verhogen? Hoe pak jij dit aan? Wat zijn jouw tips? Deel deze gerust hieronder met anderen. Ik ben benieuwd naar jouw reactie.
Jij bent er toch ook bij?
Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.