In vier stappen een commerciële tekst schrijven

In vier stappen een commerciële tekst schrijven

Ken je dat? Je wilt een tekst voor jouw website schrijven, maar weet niet goed waar en hoe te beginnen. En wat moet er eigenlijk allemaal in staan? Hoe kun je jouw klanten overtuigen dat ze jouw product of dienst moeten aanschaffen? Dan betrap je jezelf erop dat je alweer minutenlang naar je witte beeldscherm staart…

Wil je ook makkelijk teksten schrijven die jou helpen om klanten te werven? Die jouw klanten het vertrouwen geven met je in zee te gaan? Aan de hand van het voorbeeld van een financieel adviseur vind je hieronder een aantal  praktische tips. Met deze tips zorg je er voor dat ook jouw webteksten staan als een huis!

Stap 1: verplaats je in de lezer

In het eerste deel van een commerciële tekst, probeer je de aandacht van de lezer te pakken. Welke vragen leven er bij de lezer? Waar zit de pijn? Waar loopt de lezer in de dagelijkse praktijk tegen aan? Dit schept vertrouwen in jouw kunnen: jij snapt wat er bij hem of haar speelt.

Voorbeeld (voor een financieel adviseur):

“Vraagt u zich ook regelmatig af of u niet teveel betaalt aan uw financieel adviseur?” Of wat dacht je van: “Heeft u ook geen vertrouwen meer in al die banken en verzekeraars die alleen op eigen gewin uit zijn?”

Stap 2: geef aan wat er mogelijk is!

Schets nu de ideale situatie voor de lezer: hoe kan het ook? Benadruk hier datgene dat voor de lezer belangrijk is en waar de lezer uiteindelijk naar op zoek is.

Voorbeeld (voor een financieel adviseur):

“Wilt u ook zoveel mogelijk rendement uit uw beleggingen halen?”, “Heeft u ook behoefte aan onafhankelijk advies in het woud aan beschikbare financiële producten?” Of deze: “Wilt u zich ook geen zorgen meer maken over uw oudedagsvoorziening?”

Stap 3: waarom moet de lezer bij jou zijn?

Vertel hier waarom klanten bij jou moeten zijn. Geef antwoord op de vraag “Wat is de toegevoegde waarde voor de klant?”. Wat maakt jouw product of dienstverlening nu zo speciaal? Opereer je in een specifieke niche markt? Of hanteer je een specifiek model? Schrijf dit eerst puntsgewijs op voordat je er volzinnen van maakt. Dit helpt je de inhoud scherp te krijgen.

Voorbeeld (voor een financieel adviseur):

“Met het advies van financieel advisiesbureau Janssen, heb je de gids gevonden die je helpt inzicht te krijgen in het enorme aanbod aan pensioenproducten. Janssen is gespecialiseerd in financieel advies over oudedagsvoorzieningen en opereert zelfstandig en onafhankelijk. Door te werken met een uurtarief weet je zeker dat het advies onafhankelijk en zuiver is: er komen geen verkapte commissiestructuren (en dus verstrengelde belangen) aan te pas!”

Stap 4: welke actie is gewenst?

Schets hier wat de lezer moet doen om de gewenste situatie te bereiken. Moet hij een formulier invullen? Een telefoonnummer bellen om een afspraak te maken? Of een actiecode invullen om kans te maken op iets vrijblijvends? Zorg er voor dat duidelijk is wat je van de lezer verlangt.

Voorbeeld (voor een financieel adviseur):

“Stop vandaag nog met piekeren over uw oude dag en vul het contactformulier in voor een vrijblijvende offerte.”

Nog 5 extra tips!

Je hebt nu een goede inhoudelijke indeling voor een commerciële tekst gemaakt. Je kunt deze basis gebruiken voor webteksten maar bijvoorbeeld ook voor een papieren mailing. Nog een paar tips ter afsluiting:

  • Check of de tekst de belangrijkste punten bevat;
  • Kloppen de contactgegevens en werken de links naar andere pagina’s?
  • Lees de tekst nog een keer goed door en laat iemand anders meelezen;
  • Gebruik nog eenmaal de spellingcontrole!
  • Op zoek naar meer tips? Lees hier wat het fundament is voor teksten op het web.

Wat is jouw ervaring?

Schrijf jij wel eens commerciële teksten voor jouw onderneming? Hoe pak jij dit aan? Wat zijn jouw tips? Deel deze gerust hieronder met anderen. Ik ben benieuwd naar je reactie!

Vond je dit interessant?

Meld je hier aan voor de Online Succes Blog notificaties. Je ontvangt elke 14 dagen een e-mail met ons nieuwste artikel en nieuws over Online Succes.

Alex is ondernemer en mede-oprichter van Online Succes: B2B marketing software die je nieuwe verkoopkansen aanreikt. Klanten prijzen hem om zijn enthousiasme en geduld. Naast zijn liefde voor data gedreven marketing, sales en product ontwikkeling, is hij trotse papa, technisch lego fan en fanatiek sporter.

3 Reacties

  1. Henderikamulder 8 jaar geleden

    De Aida in een nieuwe verpakking en concreet gemaakt. Relevant en nuttig.

    • Murielschuermans 7 jaar geleden

      Heldere leidraad met concrete voorbeeld, dat wekt!

Pingbacks

  1. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Alex Vermeule, Joline Schouten en Bart Bronstring, Online Succes. Online Succes heeft gezegd: In vier stappen een commerciële tekst schrijven – http://bit.ly/fSQFnm #os6 […]

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Alles weten over hoe je B2B leads genereert?

Ja, ik ben akkoord dat ik e-mails van Online Succes ontvang

Download dan de gratis Ultieme B2B leadgeneratie gids met meer dan 60+ pagina’s over:

  • De exacte stappen om continu online leads te genereren
  • Hoe je jouw leads uiteindelijk in sales verandert
  • Hoe NXP Semiconductors, CustomerGauge en PerfectView succesvol leads genereren