Hoe je origineel onderzoek visualiseert voor meer leads [voorbeelden + tools]

Hoe je origineel onderzoek visualiseert voor meer leads [voorbeelden + tools]

Wil je dat jouw doelgroep je content echt leest waardoor je meer leads genereert? Zorg dan dat mensen je content als een betrouwbare bron zien. Hoe? Door je verhaal te onderbouwen met harde data en die visueel aantrekkelijk te presenteren.

Origineel onderzoek levert resultaat op. Eerder schreven wij al over het onderzoek van Buzzsumo, waaruit bleek dat originele onderzoeken onder andere leiden tot meer websitebezoekers en leads.

Genoeg redenen om een onderzoek in te zetten voor je marketing. Maar er is nog een belangrijk voordeel aan een onderzoek.

Betrouwbare content

Uit onderzoek van SurveyMonkey onder ruim duizend Amerikaanse volwassenen blijkt dat zij content waar geen data in staat minder betrouwbaar vinden en in sommige gevallen niet eens leest. Content die wel is voorzien van data is volgens driekwart van de ondervraagden betrouwbaarder en overtuigender.

SurveyMonkey stelt dat dankzij het toevoegen van data je content naar een hoger niveau wordt getild. Naast je eigen perspectief biedt je namelijk ook dat van een ander aan. De data zorgt ervoor dat je een verhaal vertelt dat is onderbouwd met data.

Wij zouden bijvoorbeeld kunnen vertellen dat het belangrijk is om data te gebruiken in je content, maar dankzij het onderzoek van onder andere SurveyMonkey wordt deze stelling ook onderbouwd.

Voorbeelden van originele onderzoeken

Data wordt vaak als saai bestempeld, maar dat hoeft het lang niet altijd het geval te zijn. Bijna de helft van de respondenten in het onderzoek van SurveyMonkey geven aan dat zij content die is voorzien van data bijvoorbeeld leuker vinden om te lezen. Het is dan natuurlijk wel zaak om je data te visualiseren. Een staafdiagram ziet er bijvoorbeeld veel beter uit dan een simpele tabel. Hieronder een aantal voorbeelden van datavisualisatie van originele onderzoeken:

Kaspersky cyberbeveiliging

Kaspersky lanceerde eerder dit jaar een interactieve map waarop actuele cyberbedreigingen worden gevisualiseerd. Als je vanuit Nederland naar de website gaat krijg je direct real-time data te zien van ons land, maar kun je uiteraard ook data van andere landen zien.

Op deze manier wil Kaspersky cyberbeveiliging onder de aandacht brengen en laten zien dat zij dankzij hun data volledig op de hoogte zijn van actuele bedreigingen.

De defensietak van Airbus

Een ander B2B voorbeeld van interessante data op een waardevolle manier presenteren, bewijst onder andere Airbus.

De vliegtuigfabrikant wilde zijn ‘Defense and Space’ divisie herpositioneren. Hurricane Media realiseerde daarom een marketingcampagne met daarin onder meer een video waarin duidelijk naar voren komt wie allemaal de data van Airbus gebruikt en de impact daarvan.

Airbus beschikt over ontzettend veel data, zoals satellietbeelden. Dankzij een zogenoemde ‘data sphere’ maakt de video duidelijk hoe deze data beschikbaar is voor gebruikers en in verschillende markten kan worden ingezet.

Netflix en huisdieren

Een van de bedrijven die data mooi inzet is Netflix. Volgens de onlinestreamingdienst blijkt uit onderzoek dat 58% van hun kijkers huisdieren de beste partner vinden om samen series mee te kijken. Daarbij zou zelfs 12% stoppen met een serie omdat hun huisdier deze niet leuk vond.

Interessant is natuurlijk ook dat Netflix deze data weer kan gebruiken om gebruikers te wijzen op films en series over honden of katten.

Spotify brengt muziek en data samen

Spotify is een ander mediabedrijf dat data effectief inzet. Voor muziekliefhebbers die willen weten of zij bovenop de nieuwste trends zitten heeft de muziekstreamingdienst bijvoorbeeld een speciale app gemaakt.

Door jouw Spotify-account te koppelen aan hun eigen data wordt bepaald of je een van de eerste luisteraars bent van een nieuwe populaire band of artiest. Op deze manier gebruikt Spotify de data om met gebruikers de interactie aan te gaan.

Daarnaast lanceerde Spotify in 2018 een advertentiecampagne op basis van gebruikersdata. De personalisatie ging daarbij zover dat ze een specifieke advertentie alleen in een bepaalde regio toonden.

(bron: Smart Insights)

Het uiteindelijke doel van de advertentiecampagne was om meer betalende leden aan te trekken. Vooralsnog lijkt dit gelukt te zijn kijkende naar de groeicijfers van Spotify over de afgelopen periode.

Sci Sports voetbalt op hoog niveau

Een mooi voorbeeld van Nederlandse bodem is Sci Sports. Dit bedrijf werkt samen met voetbalclubs om de data van profvoetballers te verzamelen.

Diverse voetbalclubs gebruiken inmiddels de data van Sci Sports. Niet alleen om inzicht te krijgen in de eigen spelers, maar ook om nieuwe talenten te scouten. Hierdoor hoeven voetbalclubs bijvoorbeeld niet meer in ieder land een scout te hebben. Daarnaast wordt een nieuwe aankoop ook onderbouwd op data dan alleen het onderbuikgevoel van een scout.

Controversieel onderzoek

Een bedrijf waar je niet zo snel aan denkt bij data is Pornhub. Maar de website heeft zelfs een eigen statistiekafdeling opgezet om het zoekgedrag van hun websitebezoekers in kaart te brengen. Diverse media vragen Pornhub inmiddels regelmatig om in de statistieken te duiken voor het vinden van interessante invalshoeken.

Zo vroeg de Belgische krant De Morgen hoe België zich verhoudt tot andere landen wat betreft pornoconsumptie. En Forbes vroeg Pornhub uit te zoeken wat de impact is van de nieuwe Fortnite release op het zoekgedrag van bezoekers. En samen met Cnet komt Pornhub tot de conclusie dat sommige mensen liever kijken naar de livestream presentatie van de nieuwste iPhone dan naar een erotische video.

Ook al is dit data-onderzoek, volgens sommigen is dit wel enigszins controversieel. De artikelen op basis van Pornhub’s data gaan namelijk vaak richting clickbait zonder echte inhoud. Ook is de data in sommige gevallen niet altijd even accuraat, bijvoorbeeld wanneer niet de precieze locatie van iemand te achterhalen is. In dat geval wordt deze persoon onder de algemene locatie geschaard, wat een vertekend beeld kan geven.

Desondanks werkt de tactiek wel omdat het bedrijf media-aandacht en waardevolle links krijgt van partijen die over hun data publiceren.

Data voor je marketing strategie

In dit stappenplan leggen wij je uit hoe je een origineel onderzoek opzet dat resultaten boekt. De belangrijkste vragen die je tijdens dit proces stelt zijn:

  • Wat wil je bereiken met je onderzoek?
  • Welke data heb je nodig?

Ga bij je onderzoek ook na of de data al beschikbaar is. Wellicht heeft iemand anders al eens onderzoek gedaan naar een bepaald onderwerp waar jij weer op kunt voortborduren. Bijvoorbeeld door dieper in een bepaald onderwerp te duiken. Maar denk ook na welke data je websitebezoekers mogelijk interessant vinden.

Voldoende respondenten

Zorg er bij je onderzoek voor dat je gedegen aantal respondenten hebt. Hoe meer mensen meedoen aan jouw enquête of vragenlijst des te representatiever je onderzoek is. Je hebt hierdoor niet alleen meer data, maar de mensen die het onderzoek lezen zullen deze ook betrouwbaarder vinden.

Data in verschillende vormen

Als je eenmaal de data hebt verzameld kun je deze op verschillende manieren verwerken tot content. Denk aan:

  • Artikelen
  • Ebook of whitepaper
  • Infographics
  • Video’s
  • Slideshows

Uiteraard hoef je niet voor een enkele vorm te kiezen, het is juist de kracht om verschillende content vormen te bundelen. Dus bijvoorbeeld dat je de data naast tekst ook visualiseert in de vorm van een staafdiagram.

6 tools om jouw onderzoek te visualiseren

Met onderstaande tools kun je zelf aan de slag om je data te visualiseren en aantrekkelijk te maken voor je doelgroep:

Conclusie

Door je content te voorzien van onderzoeken wordt je gezien als een betrouwbare bron, wat bijdraagt aan je naamsbekendheid. Websitebezoekers zullen eerder geneigd zijn je content te lezen en deze met anderen te delen.

Door eigen onderzoeken op te zetten of deze door anderen uit te laten voeren is de kans groot dat andere websites hier naartoe zullen verwijzen via een link. Een goed artikel dat met een onderzoek is onderbouwd zal dan ook sneller worden opgepikt door grotere media zoals landelijke nieuwswebsites. Denk er daarbij aan om je content naast tekst ook in andere vormen te creëren, omdat mensen visueel zijn ingesteld.

Vond je dit interessant?

Meld je hier aan voor de Online Succes Blog notificaties. Je ontvangt elke 14 dagen een e-mail met ons nieuwste artikel en nieuws over Online Succes.

Frank is ondernemer en mede-oprichter van Online Succes: B2B marketing software die je nieuwe verkoopkansen aanreikt. Hij heeft veel ervaring met online marketing, leadgeneratie en het ontwikkelen van software. Frank deelt zijn kennis graag en schrijft o.a. onze e-books en blogs.

Reageren

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Alles weten over hoe je B2B leads genereert?

Ja, ik ben akkoord dat ik e-mails van Online Succes ontvang

Download dan de gratis Ultieme B2B leadgeneratie gids met meer dan 60+ pagina’s over:

  • De exacte stappen om continu online leads te genereren
  • Hoe je jouw leads uiteindelijk in sales verandert
  • Hoe NXP Semiconductors, CustomerGauge en PerfectView succesvol leads genereren