B2B Lead generation

De B2B Leadgeneratie GidsLead generation is de Engelse term voor leads genereren. Inderdaad, het woord ‘leads’ wordt in de marketing meestal niet vertaald. Leads zijn gegevens van potentiële klanten die gebruikt kunnen worden om deze mensen klant te maken. Lead generation is belangrijk voor grote (maar ook kleine) bedrijven. Wat precies een lead is verschilt altijd per bedrijf en per campagne. Soms is een lead al het e-mailadres van iemand, een andere keer wordt pas iemand die een offerte heeft aangevraagd als lead gezien.

B2B lead generation: hoe werkt het?

Ieder bedrijf wil graag zoveel mogelijk klanten tot zijn beschikking hebben. Maar in sommige tijden is het wel erg rustig op het gebied van klanten, of het gaat niet zo goed met de economie waardoor de klanten wegblijven. In dat geval is het erg handig om lead generation toe te passen. Lead generation kan op verschillende manieren toegepast worden, afhankelijk van wat voor leads je wilt binnenhalen. Enkele voorbeelden van lead generation campagnes zijn:

  • Een invulformulier voor een brochure of nieuwsbrief op uw website. Dit werkt het beste op een landingspagina en als het formulier goed zichtbaar is. Vermeld duidelijk waar de gegevens voor gebruikt worden en dat de privacy van de geadresseerden gerespecteerd wordt!
  • Met een formulier kun je mensen ook uitnodigen voor een klantgesprek. Maak dit nog iets aantrekkelijk door bijvoorbeeld een cadeau te geven als mensen een afspraak inplannen.
  • Door een mogelijkheid op je site te plaatsen om offertes aan te vragen krijg je veel gegevens van een lead binnen. Je weet bijvoorbeeld al waar hij of zij naar op zoek is.
  • In plaats van alleen mensen om hun telefoonnummer te vragen, kun je ook je eigen telefoonnummer op de lead generation pagina of website zetten. Dat wekt al meer vertrouwen bij mensen, en niet het idee dat je alleen maar gegevens aan het achterhalen bent.
  • Doe het op de ouderwetse manier: ga naar een netwerkbijeenkomst en verzamel visitekaartjes van andere ondernemers. Probeer daarbij goed de gesprekken met deze mensen te onthouden en alvast je bedrijf onder de aandacht te brengen!

De uitwerking van lead generation

Enkel leads genereren is uiteraard niet voldoende. Je wilt die leads ook omzetten naar echte klanten. Daar kan lead management je bij helpen. Lead management houdt zich bezig met lead generation en dan met name wat er met de leads gedaan moet worden. Met speciale lead management software kunnen zij de leads op allerlei manieren sorteren en aan de afdeling Verkoop doorgeven hoe die leads benaderd moeten worden. Zo zijn er mensen die graag een e-mail ontvangen, terwijl anderen liever gebeld worden. Als leads benaderd zijn worden ook de resultaten van de campagne bijgehouden. Welke campagne leverde veel leads op? Hoeveel van die leads werden ook daadwerkelijk klant? Deze vragen zijn ontzettend belangrijk bij lead management. Je wilt natuurlijk niet onnodig veel geld aan niet werkende campagnes uitgeven. Met onze lead management software kun je direct aan de slag en krijg je meer grip op je marketing- en verkoopinspanningen.

Meer over:

 

Eenvoudige B2B lead generation uitproberen?  Vraag gratis proefaccount aan

 

Meer dan 2.000 bedrijven vertrouwen op Online Succes

 

Werkt samen met de apps die je al gebruikt

  • "Bij online succes heeft ons succes oprecht de hoogste prioriteit. Geen support vraag is te veel en ik voel me altijd VIP. They walk the talk!"
    Marieke PostMarieke PostMarketing Manager EcoChain Technologies
  • "Account Based Marketing kan voor elk B2B bedrijf een gamechanger zijn. Tenminste... als je het goed uitvoert. En door dit ebook te volgen, kun je er zeker van zijn dat dat het geval is!"
    Philippe VanderhoydonckPhilippe VanderhoydonckMarketing strategist bij Sorted.co
  • "Het team van Online Succes is extreem service gericht en helpt je inhoudelijk ook echt stappen te maken met lead generatie".
    Paul FreekePaul FreekeCustomer success @ Global Hardware Solutions
  • Door de installatie van Online Succes uit te besteden hebben we kostbare tijd bespaard. En door de integratie met Microsoft Dynamics krijgen we nu leads in onze vertrouwde omgeving gepresenteerd.
    Nico MaessenNico MaessenCCO Oogst Online
  • "Duidelijke en meteen toepasbare informatie. Aanrader!"
    Lily MolinaLily MolinaMarketing Manager bij Bioworld Europe
  • "Online Succes is een no-brainer als je meer klanten wilt."
    Nico MaessenNico MaessenCo-founder & Managing Partner Oogst online

Begin vandaag nog met Online Succes   Vraag gratis proefaccount aan

 

Bekend van

Ontvang onze beste tips over B2B leadgeneratie

Ja, ik vind het prima om jullie e-mails te ontvangen.

In dit gratis eBook van 79 pagina’s ontdek je alles over B2B leadgeneratie.

Maak je nog geen gebruik van Online Succes?