B2B lead management

De B2B Leadgeneratie GidsVoor je bedrijf is het van belang om nieuwe klanten te werven. Je weet echter niet altijd van mensen die je spreekt of ze werkelijk klant willen worden of alleen maar interesse tonen om beleefd te zijn. Het is voor ieder bedrijf dat op zoek is naar meer klanten van groot belang om klantgegevens goed bij te houden en potentiële klanten om te vormen tot daadwerkelijke klanten. Deze discipline draagt de naam ‘lead management’. Maar wat zijn leads precies? En wat doet lead management dan?

Wat zijn leads?

Leads is de Engelse term voor gegevens van mogelijke klanten voor een bedrijf. Je weet dus nog niet van die klanten of ze werkelijk een product willen aanschaffen of van je diensten gebruik willen maken. Maar je hebt wel enkele belangrijke gegevens van de leads, zoals een e-mailadres of telefoonnummer. Hierdoor kun je de leads op verschillende manieren benaderen. Bij lead management is het belangrijk dat de leads goed worden bijgehouden. Je kunt bijvoorbeeld achter gegevens komen door bezoekers te overtuigen een bepaald formulier in te vullen. Of je laat mensen eerst hun e-mailadres opgeven voordat ze de site kunnen bezoeken. Het is ook belangrijk om bij te houden waar de leads vandaan komen. Als je ziet dat je veel gegevens binnenkrijgt via een bepaalde online campagne, maar geen enkele van die bezoekers worden klant, dan kun je die campagne misschien maar beter stopzetten!

Wat houdt B2B lead management in?

Lead management is erop gebrand om van zoveel mogelijk leads klanten te maken. Dit kan gedaan worden met lead management software. Deze software houdt precies bij hoeveel leads er zijn, waar ze vandaan komen, wat hun gegevens zijn en hoeveel omzet ze opbrengen. Lead management werkt volgens een bepaald stappenplan:

  1. Leads en herkomst registreren. Hier worden de leads bijgehouden met hun herkomst. Zo kan snel gezien worden welke methodes om klanten te genereren succesvol zijn en welke niet.
  2. Bepalen welke leads ‘klaar zijn om te kopen’. Niet elke lead zal daadwerkelijk een klant worden. Lead management probeert erachter te komen welke leads klaar zijn om klant te worden (‘klaar zijn om te kopen’), welke al gelijk geen interesse hebben en welke nog over te halen zijn. Over het algemeen is 25% klaar om te kopen, heeft 25% geen interesse en is de overige 50% nog over te halen.
  3. De onbekende leads identificeren. Van de leads kun je gaan achterhalen of ze klant willen worden. Leads die niet serieus zijn worden gelijk uit het bestand gehaald, mogelijke leads worden doorgestuurd naar bijvoorbeeld telemarketing of sales.
  4. Registreren van de activiteiten. Alle gegevens van de leads worden met behulp van lead management geregistreerd en beschikbaar gesteld aan de afdeling die de verkoop afhandelt. De verkopers houden bij welke leads contact hebben opgenomen, welke klant zijn geworden en wat zij eventueel gekocht hebben.
  5. Het rendement bepalen. Met lead management kun je het rendement van de verkoop- en marketing activiteiten inzichtelijk maken. Met lead management software worden opbrengsten en kosten van een lead vastgesteld om te zien waar eventueel bijgestuurd kan worden.

Meer over:

Behoefte aan B2B lead management? Vraag een proefpakket aan en start direct

Meer dan 2.000 bedrijven vertrouwen op Online Succes


Werkt samen met de apps die je al gebruikt


  • "Alsof je dagelijks een pot met goud in je inbox krijgt."
    Leopold van OostenLeopold van OostenCo-owner Legalloyd
  • "Met Online Succes ervaar ik snelheid en gemak in ons lead generatie proces"
    Jeroen van der ToornJeroen van der ToornDirecteur Global Hardware Solutions
  • "De koppeling tussen Salesforce en Online Succes bespaart ons kostbare tijd."
    Anne-Susan van EssenAnne-Susan van EssenInside sales & marketing HR2day
  • "Online Succes reikt automatisch leads aan die bij opvolging via de telefoon ook aangeven daadwerkelijk interesse te hebben."
    Wouter VonkWouter VonkMarketing Manager Simpled Card
  • "Online Succes is een no-brainer als je meer klanten wilt."
    Nico MaessenNico MaessenCo-founder & Managing Partner Oogst online
  • "Online Succes levert ons elke dag nieuwe relevante leads op een presenteerblaadje aan."
    Hans-Willem de LintHans-Willem de LintCommercieel directeur @ Mttm.nl

Begin vandaag nog met Online Succes

Bekend van

Weten hoe onze klanten hun succes vergroten?   BEKIJK KLANTCASES