B2B leadmanagement

De B2B Leadgeneratie GidsInternet is voor de meeste bedrijven een steeds belangrijker kanaal voor het genereren van klanten en vaste contacten. Doordat tegenwoordig een groot deel van de klantcontacten via internet gelegd worden, is het verstandig om ook op een doeltreffende manier met potentiële klantbestanden om te gaan. Het is niet meer zoals vroeger, toen de bedrijfsvertegenwoordiger naar een beurs ging om visitekaartjes uit te wisselen. Een ander team koos dan uit de verzamelde visitekaartjes bedrijven die gecontacteerd zouden worden. Door de groei in internetcontact is er een nieuw onderdeel bij marketing en sales gekomen: leadmanagement.

Wat is leadmanagement?

Kort gezegd zijn leads gegevens van potentiële klanten. Dit kunnen allerlei gegevens zijn, zoals naam en (e-mail)adres, maar ook online gedrag en bepaalde pagina’s van uw website die klanten bezocht hebben. Je kunt daarbij op verschillende manieren aan leads komen. Mensen kunnen bijvoorbeeld een brochure voor meer informatie op uw website aanvragen door hun gegevens in te vullen. Deze gegevens worden door het leadmanagement opgeslagen en gesorteerd door middel van leadmanagement software. Na een tijdje kan er dan een e-mail met informatie gestuurd worden naar alle leads. Er wordt hierna gekeken wat er met die e-mails gebeurt; worden ze geopend en gelezen, of verdwijnen ze direct naar de prullenbak? Op basis van deze resultaten wordt de database van de leads weer bijgewerkt. Het leadmanagement heeft uiteindelijk als taak om zoveel mogelijk succesvolle leads te genereren. De afdeling Sales kan met deze leads aan de slag, en de afdeling Marketing weet door de werkzaamheden van leadmanagement waar de goede leads vandaan komen.

De taken van leadmanagement

Je leadmanagement team vervult met behulp van slimme software een aantal belangrijke taken binnen je bedrijf. Goede leads kunnen de groei van een bedrijf enorm stimuleren en die leads worden bijgehouden door middel van leadmanagement. Enkele belangrijke activiteiten van leadmanagement zijn:

  • De herkomst van leads onderzoeken. Komen de leads via een uitgedeelde folder op straat of door een advertentie op een andere website? En hoeveel van die leads zijn ook daadwerkelijk succesvol? Hiermee voorkomt je dat je geld uitgeeft aan campagnes die niet werken.
  • De leads kwalificeren. Een vuistregel binnen leadmanagement is dat ongeveer 25% van de leads gelijk weg kan, 25% klant wordt en 50% nog te overtuigen is. Het is de taak van leadmanagement om te achterhalen welke leads succesvol zijn of potentie hebben. Dat kan bijvoorbeeld met e-mail- of telemarketing.
  • De omzet van de leads vaststellen. Met leadmanagement software kan precies onderzocht worden welke leads waar vandaan komen, hoeveel daarvan geld opleveren en hoeveel geld dat precies is. Een campagne dient een goed rendement te hebben om succesvol te zijn.
  • Leadmanagement heeft veel invloed op marketing. Als blijkt dat je veel geld hebt geïnvesteerd in een mooie interactieve website, maar blijkt dat je leads van een formulier op iemand anders zijn website komen, dan zul je toch uw uitgaven moeten gaan heroverwegen. Marketing kan op basis van leadmanagement vaststellen waaraan het budget het beste kan worden uitgegeven.

Meer over:

Gratis onze leadmanagement oplossing proberen? Maak een proefpakket aan

Meer dan 2.000 bedrijven vertrouwen op Online Succes


Werkt samen met de apps die je al gebruikt


  • "Met Online Succes ervaar ik snelheid en gemak in ons lead generatie proces"
    Jeroen van der ToornJeroen van der ToornDirecteur Global Hardware Solutions
  • "Online Succes onderscheidt zich in de kwaliteit van hun data door hun partnership met Companyinfo.nl".
    Robin DijstRobin DijstMarketing coördinator @ Mttm.nl
  • "De koppeling tussen Salesforce en Online Succes bespaart ons kostbare tijd."
    Anne-Susan van EssenAnne-Susan van EssenInside sales & marketing HR2day
  • "Met Online Succes komen sales en marketing echt dichter bij elkaar! Zo krijg je inzicht op twee niveaus: je weet wie je website bezoekt en kan daar dus gepaste actie op nemen, én je leert binnen welke branches je boodschap aanslaat. Voor ons en onze klanten waardevolle informatie die tot nieuwe klanten leidt. Zo simpel is het."
    Rogier van der VeenRogier van der VeenStrategy Director Caldera Group
  • "Online Succes is een no-brainer als je meer klanten wilt."
    Nico MaessenNico MaessenCo-founder & Managing Partner Oogst online
  • "Online Succes levert ons elke dag nieuwe relevante leads op een presenteerblaadje aan."
    Hans-Willem de LintHans-Willem de LintCommercieel directeur @ Mttm.nl

Begin vandaag nog met Online Succes

Bekend van

Weten hoe onze klanten hun succes vergroten?   BEKIJK KLANTCASES