Wat kun je bereiken met marketing automation?

De B2B Leadgeneratie GidsEen belangrijk aspect van marketing automation is het automatisch aanleveren van specifieke informatie aan potentiële klanten. Deze informatie heeft als doel om deze geïnteresseerden te overtuigen om klant te worden. Met marketing automation zorg je er voor dat deze informatie op een persoonlijke manier èn op het juiste moment jouw potentiële klanten bereikt. Hierdoor ontwikkelen ze sneller interesse in je bedrijf, product of dienstverlening en gaan ze sneller over tot een aankoop. Er zijn meerdere voordelen van marketing automation. Welke dat lees je verder in dit artikel.

De voordelen van marketing automation

Door marketing automation toe te passen, ontwikkel je een database met allerlei data van contacten. Je weet van deze mensen die op jouw site komen bijvoorbeeld waar ze vandaag komen, welke pagina’s ze op je site bekijken, of ze een whitepaper downloaden en wat ze precies doen voordat ze klant worden. Je bouwt hiermee informatie op van geïnteresseerden, waardoor je hier je marketing activiteiten op kunt aanpassen en nieuwe informatie kunt ontwikkelen waar behoefte aan is. Niet alleen de data van anonieme bezoekers wordt opgeslagen. Je kunt met marketing automation het gedrag van elke bezoeker op jouw website bijhouden, zo ook van klanten. Als het systeem merkt dat een klant de pagina met prijsinformatie regelmatig bezoekt, zorg je door middel van marketing automation dat deze klant een e-mail toegestuurd krijgt met de vraag of hij tijd heeft voor een vrijblijvend en persoonlijk gesprek met iemand van de afdeling verkoop om zijn mogelijke vragen te beantwoorden. Een ander voorbeeld is als je een bedrijf in ICT dienstverlening hebt waarbij een klant vooral pagina’s over je netwerkbeheer oplossingen leest. Via marketing automation kan je hem/haar via chat benaderen en vragen of hij/zij meer informatie wenst over hoe jouw oplossing zich bijvoorbeeld verhoudt ten opzichte van andere oplossingen in de markt. Bovendien kan met marketing automation vastgesteld worden welke bezoekers het dichtst bij een aankoop zijn. Marketing automation wijst namelijk ‘punten’ toe aan het gedrag van een bezoeker via ‘lead scoring’. Zo wordt een bezoeker die een video kijkt over software voor netwerkbeheer hoger gewaardeerd dan een bezoeker die alleen de homepagina bekijkt. Door marketing automation kun je bepaalde potentiële klanten direct doorsturen naar je verkoopteam, om te zorgen dat ze klant worden én blijven.

Voorbeelden van de werking van marketing automation

In Amerika is al meer dan de helft van de bedrijven begonnen met het implementeren van marketing automation. In Nederland wordt marketing automation langzamerhand steeds meer algemeen goed maar op dit moment zijn er nog geen cijfers over de adoptie ervan beschikbaar. Door een deel van de leadgeneratie en –verwerking te automatiseren, zijn er bedrijven die in minder dan een jaar meer dan 75% meer omzet realiseren (bron: Venturebeat). Dit komt voornamelijk doordat potentiele klanten op het juiste moment van relevantie informatie worden voorzien. Hierdoor doen zij zelfs grotere aankopen ten opzichte van personen die deze informatie niet krijgen. In vakjargon heet dit ‘leadnurturing’. Als laatste bespaart marketing automation ook geld doordat veel processen geautomatiseerd plaatsvinden en de tijd tussen het eerste contact en verkoop sterk verkort wordt.

Marketing automation uitproberen? Vraag het proefpakket aan en start direct

Meer dan 1.500 bedrijven vertrouwen op Online Succes


Werkt samen met de apps die je al gebruikt


Waarom klanten van ons houden

  • "Online Succes is een no-brainer als je meer klanten wilt."
    Nico MaessenNico MaessenCo-founder & Managing Partner Oogst online
  • "Met Online Succes komen sales en marketing echt dichter bij elkaar! Zo krijg je inzicht op twee niveaus: je weet wie je website bezoekt en kan daar dus gepaste actie op nemen, én je leert binnen welke branches je boodschap aanslaat. Voor ons en onze klanten waardevolle informatie die tot nieuwe klanten leidt. Zo simpel is het."
    Rogier van der VeenRogier van der VeenStrategy Director Caldera Group
  • "Bij online succes heeft ons succes oprecht de hoogste prioriteit. Geen support vraag is te veel en ik voel me altijd VIP. They walk the talk!"
    Marieke PostMarieke PostMarketing Manager Chess Wise BV
  • "Online Succes levert ons elke dag nieuwe relevante leads op een presenteerblaadje aan. Als commercieel eindverantwoordelijke kan ik niet meer zonder".
    Hans-Willem de LintHans-Willem de LintCommercieel directeur @ Mttm.nl
  • "Met Online Succes ervaar ik snelheid en gemak in ons lead generatie proces"
    Jeroen van der ToornJeroen van der ToornDirecteur Global Hardware Solutions
  • "Alsof je dagelijks een pot met goud in je inbox krijgt."
    Leopold van OostenLeopold van OostenCo-owner Legalloyd

Begin vandaag nog met Online Succes

Bekend van

Weten hoe onze klanten hun succes vergroten?   BEKIJK KLANTCASES