Wat is marketing automation software

Veel verkoopteams binnen een bedrijf zijn dagelijks bezig met het verzamelen en bijhouden van de gegevens van potentiële klanten. Dat is ook niet zo vreemd: meer klanten betekent meer omzet en veelal meer winst voor de onderneming. De rol van de marketeer is hierin steeds belangrijker. Met behulp van slimme campagnes en goed uitgedachte informatie begeleidt hij/zij immers de potentiële klant bij een groot deel van zijn klantreis.

Er zijn vele instrumenten die een online marketeer hierbij kan inzetten. Denk aan e-mail marketing, social media of adverteren in zoekmachines. Het nadeel van al deze mogelijkheden is dat er geen uniform beeld ontstaat van alle potentiële klanten en waar zij zich bevinden in hun klantreis.

Gelukkig is hier een oplossing voor: marketing automation software. Deze software combineert een aantal van de eerder genoemde instrumenten en maakt marketing daarnaast persoonlijk. Dit doet het systeem door het gedrag van bezoekers op je bedrijfswebsite vast te stellen en hier de informatiebehoefte op af te stemmen. Hierdoor wordt deze potentiële klant op het juiste moment van relevante informatie voorzien en wordt duidelijk waar een prospect zich in zijn/haar klantreis bevindt.

Met deze informatie zorg je ervoor dat je enkel de prospects ‘die klaar zijn om te kopen’ aan je verkoopteam overdraagt. Tevens geeft marketing automation software je meer inzicht in het daadwerkelijke rendement van je campagnes. Hierdoor kunnen nu ook websites zonder webshop de vraag ‘’Welke zoekwoorden leveren nu de meeste verkopen op”, perfect beantwoorden.

Wat zijn de mogelijkheden van marketing automation software?

Marketing automation software zorgt er onder andere voor dat je veel meer inzicht krijgt in het gedrag van jouw potentiële klanten, partners en bestaande klanten op jouw website. Dit gedrag zegt namelijk veel over de producten of diensten waar ze naar op zoek zijn. Marketing automation software maakt dit gedrag inzichtelijk en biedt daarnaast o.a. de functionaliteit om geïnteresseerden automatisch van specifieke informatie te voorzien.

Een voorbeeld: je hebt een productwebsite met informatie over een anti-virus oplossing die door jouw bedrijf ontwikkeld wordt. Met marketing automation software zie je dat iemand na het lezen van de functionaliteiten pagina’s, een brochure download over hoe de anti-virus oplossing geschikt is voor grote bedrijven. Met deze gegevens kan het systeem deze persoon na drie dagen automatisch een persoonlijke e-mail versturen met de vraag of de functionaliteiten van de oplossing duidelijk zijn. Zo ontstaat er automatisch meer interactie met een potentiële klant en is de kans een stuk groter dat deze persoon ook daadwerkelijk klant wordt.

Online Succes gratis proberen?

Je gebruikt onze oplossing 30 dagen zonder enige verplichting.

Start gratis proefaccount »

Functies van marketing automation (MA) software

Marketing automation kent een aantal belangrijke functies:

  1. Profiel opbouw
  2. Geautomatiseerde 1:1 communicatie
  3. ROI Rapportage

De functie ‘Profiel opbouw’ zorgt ervoor dat je automatisch relevante informatie verzamelt van potentiële èn bestaande klanten. Zo maakt marketing automation software individueel gedrag op de bedrijfswebsite inzichtelijk. Dit kan veel zeggen over de producten of diensten waar mensen naar op zoek zijn. Wanneer een bezoeker zijn of haar gegevens achterlaat om bijvoorbeeld een whitepaper te downloaden, dan koppelt het MA systeem deze NAW-gegevens aan historische data zoals de pagina’s die deze persoon in het verleden bezocht heeft. Zo kan een marketeer of verkoper bij naam en toenaam zien waar iemand zijn interesse naar uit gaat. Het systeem houdt daarnaast ook automatisch een score bij van het gedrag. Online Succes gaat nog verder: zo verrijken we contact informatie met sociale gegevens zoals het LinkedIn of Twitter profiel.

Met behulp van de functie ‘Geautomatiseerde 1:1 communicatie’ kun je als marketeer op een schaalbare manier specifieke en geautomatiseerde communicatie naar leads versturen. Het doel hiervan is om de ontvanger te helpen met zijn of haar klantreis, ook wel de customer journey genoemd. Een voorbeeld: je bent marketeer bij een bedrijf dat een anti-virus oplossing ontwikkelt. Met marketing automation software zie je dat een potentiële klant vooral op zoek is naar een oplossing voor het grootbedrijf omdat met name de ‘enterprise’ pagina’s zijn bekeken. Als deze prospect eerder gegevens heeft achtergelaten, dan kun je hem of haar automatisch een persoonlijke e-mail sturen met meer informatie over de Enterprise oplossing of een relevant artikel waarin alle Enterprise anti-virus spelers met elkaar vergeleken worden.

Hetzelfde principe is toe te passen op bestaande klanten. Met behulp van marketing automation software kun je er ook voor zorgen dat iemand klant blijft door hem of haar na een aankoop van relevante informatie te blijven voorzien. Het doel van deze informatie is om de merkbeleving te blijven versterken. Een voorbeeld hiervan is het versturen van relevante blogs of artikelen via e-mail die tegelijkertijd de kennis van je klant vergroten.

Marketing automation software heeft nog meer voordelen

Met marketing automation software kun je een antwoord krijgen op belangrijke vragen voor jouw marketing afdeling, zoals:

  • Welke CPC campagnes en zoekwoorden leveren de meeste klanten op?
  • Welk gedrag vertoont een lead voordat hij/zij een aankoop doet?
  • Welke marketingkanalen zorgen voor de beste leads?

Door je marketing automation software te koppelen aan je CRM geniet je van nog meer voordelen.

  • Verstuur enkel de warmste leads naar je verkoopteam / CRM.
  • Verrijk klantgegevens in je CRM met informatie uit het MA platform

Het mooiste van marketing automation software is dat veel automatisch verloopt. Hierdoor houd je als marketing team meer tijd over om aan andere zaken te besteden. De software geeft je daarnaast inzicht in het gedrag van potentiële èn bestaande klanten, zorgt het voor schaalbare, persoonlijke communicatie en laat zien welke marketing activiteiten daadwerkelijk renderen.

Data gedreven online marketing

Met marketing automation software krijg je antwoord op belangrijke vragen voor jouw marketing afdeling, zoals:

  • Welke bedrijven, partners en klanten bezoeken onze website?
  • Wat doen deze bezoekers precies op onze site?
  • Welke marketingkanalen zorgen voor de meeste verkopen?
  • Welke nurture campagnes kunnen er nog ontwikkeld worden?
  • Welke zoekwoorden leveren de meeste verkopen op?
  • In welke content zijn onze potentiële klanten, partners en klanten in geïnteresseerd?

Het mooie van marketing automation software is dat veel automatisch verloopt en hierdoor inderdaad op een schaalbare manier wordt uitgevoerd. Daarnaast zorgt het ervoor dat mensen sneller hun klantreis afleggen. Het resultaat is meer verkopen en veelal meer winst voor je bedrijf.

Meer over:

Begrippenlijst B2B Marketing & Sales »