Hoe je met een online quiz B2B leads genereert

Hoe je met een online quiz B2B leads genereert

Een online quiz kan voor B2B-bedrijven meer inzicht in de doelgroep opleveren, de online aanwezigheid versterken en daarnaast meer leads opleveren. In dit artikel geef ik je een aantal voorbeelden en praktische tips om zelf met een online quiz aan de slag te gaan.

In de Verenigde Staten wordt BuzzFeed door consumenten geroemd om zijn online quizzen en in Nederland is Upcoming hierin een van de populairdere platformen. Maar ook voor B2B-bedrijven kan een online quiz succesvol zijn.
s
Uit onderzoek van Aberdeen komt namelijk naar voren dat een online quiz de klikratio met 14% kan laten toenemen en de conversieratio met 10% kan laten toenemen. Qzzr stelt zelfs dat de conversieratio van quizzen hoger ligt dan 10%.

Maar waarom doen mensen graag online een quiz? Uit onderzoek van TIME Inc blijkt dat 40% van alle woorden die we in ons leven uitspreken over onszelf gaan. Een quiz is een van de weinige manieren voor mensen om persoonlijke vragen te beantwoorden en dus de mogelijkheid om meer over zichzelf te vertellen.

Daarnaast willen mensen ergens bij horen en zijn we competitief ingesteld. Denk bijvoorbeeld aan online marketeers die willen weten hoe goed zij qua kennis scoren ten opzichte van anderen.

Online quizzen kun je op twee manieren indelen:

  • Persoonlijke quizzen – Een quiz waarmee mensen inzicht krijgen wat voor ondernemer of marketeer zij bijvoorbeeld zijn.
  • Kennisquiz – Hierin maak je een quiz om de kennis van mensen te testen en geef je vervolgens tips of advies hoe zij zichzelf kunnen verbeteren.

Voordelen van online quizzen

Online quizzen hebben een aantal belangrijke voordelen:

  • Bouwen aan je lijst met nieuwsbrief abonnee’s
  • Meer interactie op social media
  • Inzicht in je doelgroep
  • Input hergebruiken

Bouwen aan je lijst met nieuwsbrief abonnee’s

Een online quiz is een van de beste manieren om meer mensen aan je e-maillijst toe te voegen. Volgens Interact blijkt dat 50% van de mensen die een quiz doet zijn e-mailadres achterlaat om bijvoorbeeld de resultaten te ontvangen.

Inzicht in je doelgroep

Door een quiz krijg je interessante inzichten over je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan welke interesses zij hebben of wat hun kennisniveau over een bepaald onderwerp is.

Op basis daarvan kun je niet alleen je content strategie bijsturen, maar ook je doelgroep segmenteren en hen content aanbieden die aansluit op hun interesses.

Daarnaast kun je producten of diensten ontwikkelen die aansluiten op de behoeften van je doelgroep zoals die uit de antwoorden van de quiz naar voren komen.

Meer interactie op social media

Quizzen via social media leiden vaak tot veel interactie. Niet alleen zijn mensen op social media vaak in de juiste stemming om een quiz te doen, maar ook zullen zij een quiz eerder delen of anderen binnen hun netwerk erop attenderen ook mee te doen.

Dit kan er ook weer toe leiden dat het aantal volgers op social media toeneemt en daardoor je naamsbekendheid.

Input hergebruiken

De inzichten die je krijgt dankzij de antwoorden in de quiz kun je weer hergebruiken. Bijvoorbeeld door deze te bundelen tot een onderzoeksrapport, korte video, slideshow of infographic.

Deze content kun je vervolgens weer aanbieden aan de mensen die deel hebben genomen aan de quiz en uiteraard ook delen via je eigen online kanalen.

Stappenplan online quizzen

Om je te helpen een vliegende start met online quizzen te maken hebben we een kort stappenplan gemaakt.

1. Kies een onderwerp en maak een vragenlijst

De eerste stap is om een plan van aanpak te maken waarin je aangeeft welk onderwerp je in de quiz behandelt en wat je doelstellingen zijn. Bijvoorbeeld om de kennis van marketeers te testen over marketing automation en op basis daarvan te helpen dit beter toe te passen.

Vervolgens kun je aan de slag met je vragenlijst. Probeer de vragen dusdanig op te stellen dat mensen zich direct aangesproken voelen. Gebruik bij de vragen ook afbeeldingen of GIF-bestanden om het voor mensen te visualiseren. Houd het daarnaast kort en simpel door slechts zes tot maximaal 10 vragen te stellen. Op deze manier houd je de aandacht van mensen vast.

2. Zorg voor een goed inschrijfformulier

Voordat je mensen de resultaten van de quiz geeft is het belangrijk om hun e-mailadres te verkrijgen. Denk ook na om iets extra’s weg te geven naast de resultaten, bijvoorbeeld een gratis consultancygesprek of een e-book.

Op deze manier moedig je deelnemers aan om hun gegevens achter te laten. Maak het daarbij gemakkelijk door hen alleen te vragen naar hun voornaam en e-mailadres.

3. Promoot je quiz via sociale media en betaalde media

De volgende stap is om je quiz onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Social media is hiervoor een uitstekend kanaal. Zorg er in ieder geval voor dat de kop van je bericht direct de aandacht trekt en gebruik daarnaast een goede afbeelding.

Promoot ook je quiz via betaalde kanalen. Via Facebook Ads kun je bijvoorbeeld uitstekend leads genereren.

Onderstaand voorbeeld van het Australische clckdigital laat zien hoe zij voor een klant een interactieve quiz voor leadgeneratie hebben ingezet. Door de quiz via een Facebook-advertentie te promoten hebben zij met een advertentiebudget van maar $426 in totaal 416 gekwalificeerde leads geworven.

4. Zet marketing automation in

Marketing automation helpt je om de mensen op je e-maillijst als potentiële lead op te warmen. Door geautomatiseerd follow-up e-mails te versturen zorg je ervoor dat je onder de aandacht blijft.

De eerste stap hierin is om mensen te bedanken dat zij hebben meegedaan aan je online quiz. Vervolgens ga je na hoe zij gescoord hebben in de quiz en stuur je hen gepersonaliseerde content toe.

Daarna ga je aan de slag met het opbouwen van vertrouwen door onder andere praktijkvoorbeelden te delen van klanten die je eerder succesvol hebt geholpen. De laatste stap om de deal te sluiten is door je doelgroep een specifieke aanbieding te doen, proefperiode aan te bieden of (tijdelijke) korting te geven.

Zelf een online quiz maken met deze 5 tools

Een van de tools om online quizzen te maken is Interact. Nadat je de quiz hebt aangemaakt, kun je deze eenvoudig embedden binnen je eigen website of direct delen via social media. Interact biedt een gratis versie aan waar echter geen leadgeneratie in zit. De goedkoopste versie die dit wel aanbiedt is Lite (60.000 leads per jaar) voor $17 per maand.

Een andere quiz tool is Qzzr. Zie onderstaand voorbeeld van Kissmetrics en Stryde, dat aan de hand van een aantal vragen aangeeft hoe het met jouw inbound marketing kennis is. Naast een gratis probeerversie biedt Qzzr ook een betaalde Pro versie van $199 per maand aan met meer opties.

Met Opinion Stage kun je zowel een quiz maar ook polls maken. Zoals onderstaande video laat zien kun je veel interessante data uit de tool halen. De gratis versie mag je niet voor commerciële doeleinden gebruiken, terwijl de betaalde versie start vanaf $19 per maand en oploopt tot $99 per maand. Je kunt Opinion Stage 7 dagen gratis proberen.

Met Outgrow kun je niet alleen quizzen en polls maken maar ook calculators. De betaalde versie start vanaf $14 per maand en je kunt Outgrow 7 dagen gratis proberen.

Thrive is vooral bekend van zijn WordPress thema’s, maar heeft ook een quiz tool gelanceerd. Deze biedt onder meer de mogelijkheid om A/B tests uit te voeren om zo de conversie van je quiz te verbeteren. Het voordeel van deze quiz tool is dat je in plaats van een maand- of jaarabonnement eenmalig een licentie afneemt. Een enkele licentie kost $67 en werkt alleen voor websites gemaakt in WordPress.

De no-budget variant is Google Forms. Hiermee kun je ook eenvoudig – kosteloos – zelf quizzen maken.

Conclusie

Online quizzen – en ook zeker andere interactieve content vormen – helpen je om meer inzicht in je doelgroep te krijgen, je online aanwezigheid te versterken en uiteindelijk meer leads te genereren.

Als je daarbij een goede follow-up geeft en gepersonaliseerde content aanbiedt, maak je jouw leads hiermee steeds warmer. En met de tools uit dit artikel kun je direct zelf aan de slag.

Jij bent er toch ook bij?

Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alex is oprichter van Online Succes. Hij helpt bedrijven te groeien door vragen te stellen en zijn kennis te delen.

8 Reacties

  1. Goed artikel Alex! Fijn dat het stappenplan om te beginnen met online quizzen zo handig wordt uitgelegd!

  2. Stefan Debois 7 jaar geleden

    Met onze tool Survey Anyplace kan je ook quizzen en assessments maken, inclusief Zapier integratie. Deze zijn niet enkel op de website te gebruiken maar ook op tablets in offline mode, wat nuttig is om leads te verzamelen tijdens events

    • Auteur
      Alex Vermeule 7 jaar geleden

      Mooie toevoeging Stefan, dank!

  3. Auteur
    Alex Vermeule 7 jaar geleden

    Dank voor je reactie Jeroen! De meeste online quiz tools hebben inderdaad wel een integratie met Zapier zodat je naar allerlei CRM’s of bijv. Google Sheets kunt (bijna) realtime of in batch kunt exporteren.

    Ben benieuwd naar je quiz Serge! 🙂

  4. Serge de Klerk 7 jaar geleden

    Leuk artikel idd, stond bij ons ook op de planning.
    Zoek wel een quiz die makkelijk koppelt met Hubspot, juist vanwege de follow up. Daar suggesties voor…?

  5. Jeroen Rietvelt 7 jaar geleden

    Leuk artikel. Tip: kijk ook eens bij Typeform.com

    • Auteur
      Alex Vermeule 7 jaar geleden

      Bedankt Jeroen, mooie toevoeging!

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Voel je vrij te reageren, jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*