Visuele content maken: dit zijn jouw 3 nieuwe favoriete tools

Visuele content maken: dit zijn jouw 3 nieuwe favoriete tools

Valt het je ook op dat veel online artikelen of sociale media updates van B2B bedrijven weinig visuele content bevatten? En als er dan wel een afbeelding staat, zie ik nog regelmatig de meest gebruikte stockfoto’s voorbij komen. Je kent ze wel: de puzzelstukjes die in elkaar grijpen, het whiteboard met mooie diagrammen of het handenschudden van twee personen.

In dit artikel leg ik uit waarom je goede visuele content nodig hebt – of je nu voor een B2B of B2C bedrijf werkzaam bent – en hoe ik dit zelf in de praktijk breng zonder designers in te huren. Zodat jouw content hierdoor nog beter gelezen en gedeeld kan worden.

Bonus: Wil je weten hoe je content marketing succesvol in zet om meer leads en klanten online te werven? Download dan de Content Marketing Gids.

Het waarom van visuele content

De meeste blogartikelen bevatten tussen de 750 en 2.000 woorden. Zou je dit soort artikelen lezen als ze geen afbeeldingen bevatten? De meeste mensen lezen een groot blok met alleen tekst gewoon niet.

Uiteraard vergroot je de leesbaarheid van jouw artikelen als je subkopjes en lijstjes gebruikt. Maar afbeeldingen zijn essentieel. Artikelen met relevante afbeeldingen worden namelijk maar liefst 94% meer bekeken dan artikelen zonder afbeeldingen.

94 procent

En met sociale media is het niet anders: berichten op Facebook met een afbeelding krijgen 53% meer likes dan berichten zonder afbeelding. En op Twitter krijgen berichten met een afbeelding 35% meer retweets.

Uiteindelijk wil je dat je artikelen of sociale media updates gelezen en gedeeld worden: visuele content is hiervoor dus van groot belang.

Hoe je visuele content maakt

Visuele content is dus belangrijk maar waarschijnlijk denk je dat je dan een designer nodig hebt voor het beste resultaat. Of dat het veel tijd kost om zelf afbeeldingen te maken. Dat is de reden waarom veel mensen hier geen aandacht aan schenken.

Het goede nieuws is: dat was misschien jaren geleden zo maar nu echt niet meer. Je hoeft zelf geen Photoshop expert te zijn om mooie afbeeldingen toe te voegen aan jouw content. Er zijn genoeg online tools die je hierbij helpen.

Afbeeldingen online vinden

Het begint met het vinden van goede afbeeldingen. Heb je een beperkt budget of helemaal geen budget voor dure (stock)foto’s? Dan kun je aan de slag met onderstaande gratis stockfotowebsites van hoge kwaliteit:

stocksnap

Mijn persoonlijke favorieten in dit lijstje zijn Startupstockphotos en Stocksnap.

Voor rechtenvrije afbeeldingen heb ik veel zoekmachines getest. Mijn favoriet op dit moment is Librestock waarmee je in meer dan 40 stockfotowebsites kunt zoeken.

Overigens, let altijd op de licentievoorwaarden als je eenmaal een afbeelding hebt gevonden. De websites hierboven hebben over het algemeen alleen creative commons afbeeldingen. Controleer wel zelf elke keer de licentievoorwaarden, ze kunnen namelijk per afbeelding verschillen. Hierbij komt attributie het meeste voor bij de creative commons licenties: een link naar de originele afbeelding in jouw eigen artikel.

3 doe-het-zelf tools

Als je een afbeelding hebt gevonden, kun je eventueel de afbeelding bewerken. Wellicht wil je een uitsnede gebruiken. Je kunt ook tekst toevoegen om de afbeelding meer uniek te maken of in lijn met jouw huisstijl. Hieronder drie eenvoudige online tools die je hierbij kunt gebruiken:

1.    Pablo

Soms is het lastig een goede afbeelding te vinden. Dat is het moment waarop ik Pablo gebruik. Deze online tool om (sociale media) afbeeldingen mee te creëren is gemaakt door de populaire sociale media management tool Buffer.

pablo

Het proces is heel eenvoudig: je kiest een mooie afbeelding, een lettertype, je typt je tekst en je kunt vervolgens de afbeelding downloaden.

2.    Canva

Met Canva kun je op basis van een enorme hoeveelheid verschillende templates een design maken. Of het nu gaat om een eenvoudige afbeelding of een grote infographic: je kunt dit eenvoudig met Canva zelf maken. Photoshop heb je op deze manier echt niet meer nodig!

Nog een tip: sommige designelementen zijn tegen een kleine betaling beschikbaar. Let dus op welk template of designelement je uitkiest.

3.    Designfeed.io

Met Designfeed.io realiseer je vergelijkbare afbeeldingen als met Pablo alleen het grote verschil is dat deze tool zelf de visuals voor je opzoekt en presenteert op basis van de tekst die je invoert. Hieronder zie je de suggesties op basis van de tekst die ik heb ingegeven, dit was echt maar vijf seconden werk:

designfeed

Mijn advies is om de tekst eerst in het Engels op te stellen om de beste suggesties te krijgen. Kies vervolgens een creatie uit en verander dan de tekst in het Nederlands om zelf te gebruiken.

Overigens, de tool is nog in beta en is alleen op uitnodiging te gebruiken. Gelukkig kun je op de site een uitnodiging aanvragen en dan heb je snel beta-toegang om de tool zelf uit te proberen.

Het juiste formaat van jouw afbeelding voor sociale media updates

Alle sociale netwerken hebben eigen specifieke formaten voor de afbeeldingen die je kunt gebruiken in status updates of je persoonlijke profiel. In het verleden zocht ik de juiste afmeting op via Google, juist omdat de formaten ook nog wel eens wijzigen.

Gelukkig zijn hier ook online tools voor. Mijn favoriete tool op dit moment is Landscape van de sociale media management tool Sprout Social.

landscape

Je uploadt eenvoudig een afbeelding, kiest het sociale netwerk waar je je afbeelding wilt plaatsen en de tool doet de rest. Eenvoudiger kan niet!

Overigens, in designfeed.io – de tool die ik hierboven besprak – zit deze mogelijk ook.

En wil je liever zelf jouw afbeelding met bijvoorbeeld photoshop op maat maken? Gebruik dan deze Google doc met afbeelding formaten voor sociale netwerken. Het document wordt zeer regelmatig bijgewerkt.

Nu ken je mijn favoriete manieren om foto’s toe te voegen aan jouw blog artikelen en sociale media updates. Heb jij nog andere tips of wellicht vragen? Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder!

Vond je dit interessant?

Meld je hier aan voor de Online Succes Blog notificaties. Je ontvangt elke 14 dagen een e-mail met ons nieuwste artikel en nieuws over Online Succes.

Frank is ondernemer en mede-oprichter van Online Succes: B2B marketing software die je nieuwe verkoopkansen aanreikt. Hij heeft veel ervaring met online marketing, leadgeneratie en het ontwikkelen van software. Frank deelt zijn kennis graag en schrijft o.a. onze e-books en blogs.

3 Reacties

  1. Maurice 3 jaar geleden

    Houden de tools rekening met het percentage tekst (20%) dat een afbeelding mag bevatten om bijvoorbeeld op Facebook te plaatsen?

  2. Auteur
    Frank Husmann 3 jaar geleden

    Hi Maurice, dank voor je reactie en een goede vraag! De tools houden – zover ik heb kunnen zien – geen rekening met het percentage tekst in de afbeelding. Overigens, de verhouding tekst/beeld geldt alleen voor de afbeeldingen die je voor advertenties op social media gebruikt.

  3. Hanna 3 jaar geleden

    In een organisatie wordt hier vaak tegenaan gelopen omdat bepaalde kwaliteiten niet aanwezig zijn. Zo heb ik wel eens gehad dat ik als stagiaire mooie rapporten maakte in InDesign en foto’s altijd bewerkte met Photoshop waardoor de kwaliteit van het beeldmateriaal omhoog ging. In mijn stageperiode had ik zelfs handleidingen gemaakt voor het gebruiken van deze tools. Helaas is na mijn stageperiode de kwaliteit weer achteruit gegaan omdat deze documenten niet meer gevonden konden worden of werknemers simpelweg de uitdaging niet aandurfde of er geen tijd voor hadden. Ik denk, door het introduceren van deze tools, dat de kwaliteit hierdoor geborgen kan worden.

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Alles weten over hoe je B2B leads genereert?

Ja, ik ben akkoord dat ik e-mails van Online Succes ontvang

Download dan de gratis Ultieme B2B leadgeneratie gids met meer dan 60+ pagina’s over:

  • De exacte stappen om continu online leads te genereren
  • Hoe je jouw leads uiteindelijk in sales verandert
  • Hoe NXP Semiconductors, CustomerGauge en PerfectView succesvol leads genereren