Hoe je retargeting voor B2B succesvol inzet voor meer online rendement

Hoe je retargeting voor B2B succesvol inzet voor meer online rendement

Eén van mijn favoriete manieren van online adverteren is retargeting. Je vraagt je wellicht af waarom dat is?

Omdat retargeting de eenvoudigste manier is om bezoekers naar jouw website terug te krijgen die nog niet klaar zijn om klant bij je te worden.

Je hebt vast wel eens advertenties gezien op jouw favoriete nieuwssite van een product dat je in een webwinkel hebt bekeken maar nog niet hebt gekocht. Dat is dus retargeting, al heel lang onderdeel van de B2C online marketing mix maar nog niet zo gebruikelijk om in zetten in B2B. En dat is een gemiste kans.

In dit artikel leg ik je uit hoe je ook voor B2B succesvol retargeting in kunt zetten.

Hoe werkt retargeting en hoe zet je dit in?

Je kunt een bezoeker van een specifieke webpagina in een retargetingcampagne plaatsen door een klein stukje script van een retargetingnetwerk zoals bijv. Google of AdRoll op jouw websitepagina te plaatsen. Dit stukje script wordt ook wel een retargetingpixel genoemd.
Je kunt dan een retargetingcampagne opzetten op basis van banneradvertenties maar ook tekstadvertenties binnen bijvoorbeeld het Google netwerk. Hieronder vind je een aantal netwerken waar je zelf je retargetingcampagnes mee kunt opzetten:

  • Google Adwords Remarketing
  • AdRoll
  • Adcrowd
  • Perfect Audience
  • ReTargeter

Hieronder leg ik uit waarvoor je retargeting binnen B2B kunt inzetten.

Retargeting om nieuwe leads te werven

Voordat iemand een B2B aankoop doet, zijn er binnen meerdere contactpunten. Om deze contacten te faciliteren, kun je een e-book, whitepaper of webinar aanbieden waarmee je kennis deelt over jouw vakgebied. Hiermee onderscheid je jezelf en bouw je bovendien autoriteit op.

Deze kennis staat vaak op een landingspagina waarbij de bezoeker zijn of haar gegevens op een formulier invult voor toegang tot deze kennis. De bezoekers van jouw website die nog geen formulier hebben ingevuld, kun je via retargeting terughalen en attenderen op jouw e-books, whitepapers of webinars. De leads die je hiermee werft, kun je weer benaderen om tot een sale te converteren. Ideaal dus voor leadgeneratie.

Gratis product of dienst? Gebruik retargeting om tot aankoop over te gaan

Als je een gratis product of dienst aanbiedt, kun je via een retargetingcampagne deze personen bijvoorbeeld met een tijdelijke korting verleiden om een betaalde variant van jouw product of dienst af te laten nemen.

Dit zijn dus mensen die al e.e.a. gratis van jouw afnemen. Het doel is om ze uiteindelijke een betalende klant te laten worden en ook hiervoor is retargeting prima in te zetten.

Retargeting voor e-mails

Hoe zorg je dat je een lead converteert naar een sale? Eén van de beste manieren om dit te doen is via e-mail marketing. Dit wordt ook wel lead nurturing via e-mail genoemd.
Als je ziet dat jouw leads de e-mails wel openen maar niet doorklikken naar jouw site, dan kun je ze via retargeting verleiden om weer naar jouw site te gaan. Dit doe je door een retargetingpixel in jouw e-mails op te nemen en een specifieke advertentie hiervoor te tonen via retargeting.

Branding via retargeting

Uiteraard kun je ook retargeting inzetten voor het vergroten van jouw naamsbekendheid. De inhoud van de advertentie kan dan generiek zijn of specifiek op basis van de fase in de salesfunnel.

Segmenteer op basis van de fase in de salesfunnel

Het mooie aan retargeting is dat je gerichte advertenties kunt tonen aan bezoekers van specifieke pagina’s of secties op jouw website. Met deze informatie kun je bepalen in welke fase van de salesfunnel jouw bezoeker zich bevindt om vervolgens content aan te bieden die ze verder door de salesfunnel trekt.

Hoe kom je erachter in welke fase een bezoeker zich in jouw salesfunnel bevindt? Dit kun je achterhalen op basis van de volgende zaken waarbij de salesfunnel in drie secties is verdeeld:

  • Bovenaan in de funnel: mensen die pagina’s op jouw website bezoeken die niet zozeer direct over jouw product of dienst gaan. Een goed voorbeeld hiervan is een blog. Je kunt gratis e-books (of andere kennis die je deelt) via retargeting aanbieden om deze mensen om te zetten in een lead.
  • In het midden van de funnel: mensen die product- of dienstgerelateerde pagina’s bezoeken maar niet te veel in detail gaan. Je kunt hiervoor whitepapers of case studies via retargeting aanbieden.
  • Onderaan in de funnel: mensen die de prijzen pagina’s of case studies bekijken, zij zijn een beslissing aan het maken over de aanschaf van een product of dienst die ze o.a. op jouw website vinden. Je kunt ze retargeten door bijvoorbeeld een gratis demo of proef aan te bieden.

salesfunnel-retargeting

Segmenteer nog dieper op basis van type bedrijf

Het mooie is dat je tegenwoordig nog dieper kunt segmenteren op basis van bedrijfsgegevens. Via onze software die bij IP adressen de juiste bedrijven herkent, kun je ook retargeting aanbieden op bijvoorbeeld bedrijven in een specifieke branche of bedrijfsgrootte.

Zo kun je bijvoorbeeld voor een softwarebedrijf een casestudie aanbieden die je hebt gedaan binnen de ICT branche. Of je schakelt retargeting bij grote corporates uit omdat dat niet je doelgroep is. Zo haal je nog meer rendement uit jouw retargetingcampagnes!

Dit zijn mijn tips hoe je retargeting succesvol kunt inzetten voor B2B websites. Welicht heb je zelf ook nog ervaringen, vragen of tips hierover. Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder.

Jij bent er toch ook bij?

Al ruim 5.000 professionals ontvangen maandelijks onze blogs.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Alex is oprichter van Online Succes. Hij helpt bedrijven te groeien door vragen te stellen en zijn kennis te delen.

Reageren

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Voel je vrij te reageren, jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*