Trek potentiële klanten sneller over de streep met marketing automation software

De B2B Leadgeneratie GidsEen goed marketing- en sales team verzamelt actief gegevens van potentiële klanten. Relevante achtergrond informatie helpt marketeers en verkopers namelijk beter hun werk te doen; met de juiste informatie kunnen zij prospects veelal sneller overtuigen om klant te worden. Meer klanten betekent meer omzet en als het goed is ook meer winst. Het kan echter heel wat werk zijn om de juiste informatie van mogelijke- en bestaande klanten te verzamelen èn bij te houden. Daar hebben wij gelukkig een oplossing voor: marketing automation software. Onze software maakt het o.a. eenvoudig om het online gedrag van potentiële klanten èn bestaande klanten inzichtelijk te maken en hier de communicatie op af te stemmen. Maar wat kun je nog meer met marketing automation software?

De mogelijkheden van marketing automation (MA) software

Marketing automation kent een aantal belangrijke aandachtsgebieden;

  1. Profiel opbouw
  2. Geautomatiseerde 1:1 communicatie
  3. ROI Rapportage

Het aandachtsgebied ‘Profiel opbouw’ zorgt ervoor dat je automatisch relevante informatie verzamelt van potentiële èn bestaande klanten. Zo maakt marketing automation software individueel gedrag op de bedrijfswebsite inzichtelijk. Dit kan veel zeggen over de producten of diensten waar mensen naar op zoek zijn. Wanneer een bezoeker zijn of haar gegevens achterlaat om bijvoorbeeld een whitepaper te downloaden, dan koppelt het MA systeem deze NAW-gegevens aan historische data zoals de pagina’s die deze persoon in het verleden bezocht heeft. Zo kan een marketeer of verkoper bij naam en toenaam zien waar iemand zijn interesse naar uit gaat. Het systeem houdt daarnaast ook automatisch een score bij van het gedrag. Online Succes gaat nog verder: zo verrijken we contact informatie met sociale gegevens zoals het LinkedIn of Twitter profiel.

Middels het tweede aandachtsgebied ‘Geautomatiseerde 1:1 communicatie’ kun je als marketeer op een schaalbare manier specifieke en geautomatiseerde communicatie naar prospects sturen. Het doel hiervan is om de ontvanger te helpen met zijn of haar klantreis, ook wel de customer journey genoemd. Een voorbeeld: je bent marketeer bij een bedrijf dat een anti-virus oplossing ontwikkelt. Met marketing automation software zie je dat een potentiële klant vooral op zoek is naar een oplossing voor het grootbedrijf omdat met name de ‘enterprise’ pagina’s zijn bekeken. Als deze prospect eerder gegevens heeft achtergelaten, dan kun je hem of haar automatisch een persoonlijke e-mail sturen met meer informatie over de Enterprise oplossing of een relevant artikel waarin alle Enterprise anti-virus spelers met elkaar vergeleken worden.

Hetzelfde principe is toe te passen op bestaande klanten. Met behulp van marketing automation software kun je er ook voor zorgen dat iemand klant blijft door hem of haar na een aankoop van relevante informatie te blijven voorzien. Het doel van deze informatie is om de merkbeleving te blijven versterken. Een voorbeeld hiervan is het versturen van relevante blogs of artikelen via e-mail die tegelijkertijd de kennis van je klant vergroten.

Marketing automation software heeft nog meer voordelen

Met marketing automation software kun je een antwoord krijgen op belangrijke vragen voor jouw marketing afdeling, zoals:

  • Welke CPC campagnes en zoekwoorden leveren de meeste klanten op en welke juiste niet?
  • Welk gedrag vertoont een lead voordat hij/zij een aankoop doet?
  • Welke marketingkanalen zorgen voor de beste leads?

Door je marketing automation software te koppelen aan je CRM geniet je van nog meer voordelen.

  • Verstuur enkel de warmste leads naar je verkoopteam / CRM.
  • Verrijk klantgegevens in je CRM met informatie uit het MA platform zoals ‘Website voor het laatst bezocht’ of ‘Laatste campagne interactie’.

Het mooiste van marketing automation software is dat veel automatisch verloopt. Hierdoor houd je als marketing team meer tijd over om aan andere zaken te besteden. De software geeft je daarnaast inzicht in het gedrag van potentiële èn bestaande klanten, zorgt het voor schaalbare, persoonlijke communicatie en laat zien welke marketing activiteiten daadwerkelijk renderen.

Meer over:

Marketing automation gratis proberen? Vraag nu een proefpakket en start direct

Meer dan 1.500 bedrijven vertrouwen op Online Succes


Werkt samen met de apps die je al gebruikt


Waarom klanten van ons houden

  • "Online Succes levert ons elke dag nieuwe relevante leads op een presenteerblaadje aan. Als commercieel eindverantwoordelijke kan ik niet meer zonder".
    Hans-Willem de LintHans-Willem de LintCommercieel directeur @ Mttm.nl
  • "Met Online Succes ervaar ik snelheid en gemak in ons lead generatie proces"
    Jeroen van der ToornJeroen van der ToornDirecteur Global Hardware Solutions
  • "Online Succes onderscheidt zich in de kwaliteit van hun data door hun partnership met Companyinfo.nl".
    Eva de Bock-BraamEva de Bock-BraamMarketing manager @ Mttm.nl
  • "De automatische lead selectie van Online Succes heeft al vaak leads aangedragen die vervolgens later een brochure downloaden of bij benadering via de telefoon aangeven ook echt interesse te hebben."
    Wouter VonkWouter VonkMarketing Manager Simpled Card
  • "Alsof je dagelijks een pot met goud in je inbox krijgt."
    Leopold van OostenLeopold van OostenCo-owner Legalloyd
  • "Het team van Online Succes is extreem service gericht en helpt je inhoudelijk ook echt stappen te maken met lead generatie".
    Paul FreekePaul FreekeCustomer success @ Global Hardware Solutions

Begin vandaag nog met Online Succes

Bekend van

Weten hoe onze klanten hun succes vergroten?   BEKIJK KLANTCASES