Hoe vind je de juiste contactpersoon binnen elk bedrijf?

Hoe vind je de juiste contactpersoon binnen elk bedrijf?

Weet je welk soort klanten bij je passen? En ben je op zoek naar nieuwe klanten alleen weet je niet precies hoe je dat kunt aanpakken? Want wie kun je precies benaderen om jouw producten of diensten aan te bieden? Dat begint bij het vinden van de juiste contactpersoon.

In dit artikel leg ik je alle stappen uit hoe je voor elk bedrijf de juiste contactpersoon vindt zodat je succesvol nieuwe klanten kunt werven!

header-hoe-vind-je-de-juiste-contactpersoon

Wie houden zich met het aankoopproces bezig?

Hoe groter de organisatie, hoe meer mensen zich met het aankoopproces bezig houden. Binnen kleinere bedrijven worden dit soort beslissingen vaak genomen door de eigenaar of directeur. In grote organisaties heb je wellicht het hoofd van een afdeling nodig en iemand die budget verantwoordelijk is.

Je bent dan op zoek naar de beslisser, ook wel de Decision Making Unit (DMU) genoemd. Het is daarbij belangrijk om iemand te vinden die zo hoog mogelijk in de organisatie werkzaam is. Dat levert namelijk de grootste kans op dat deze persoon daadwerkelijk een beslissing over de aanschaf van een product of dienst kan nemen. En anders kan deze persoon je doorverwijzen naar de juiste verantwoordelijke binnen de organisatie en is deze persoon bovendien van je op de hoogte.

De titel van de beslisser varieert van organisatie tot organisatie. Meestal kun je een goede inschatting maken op basis van de bedrijfsgrootte:

  • 0-10 werknemers: de eigenaar neemt bijna altijd de beslissing tenzij er mede-oprichters zijn zoals bijvoorbeeld een CTO of technisch directeur, CMO of marketing directeur.
  • 10-500 werknemers: specifieke rollen als Business Development Manager, Sales Manager, Marketing Manager, etc.
  • Meer dan 500 werknemers: Vaak zijn er regio specifieke rollen zoals Marketing Manager EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) of Sales Manager DACH (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland).

Vind de beïnvloeders

De beslisser is de belangrijkste persoon om te achterhalen. Alleen: wie beïnvloed de beslisser binnen het bedrijf? Hij of zij neemt de beslissing meestal niet alleen maar vaak op basis van input van  teamleden. En als je deze beïnvloeders weet te overtuigen, dan helpen ze je met het aankoopproces omdat ze zelf ook aan de slag willen met wat jij te bieden hebt.

Het mooie is dat deze personen veel makkelijker te vinden zijn. Dit zijn namelijk de personen die aan de slag zullen gaan met jouw product of dienst. Ze zullen niet de eindbeslissing nemen maar beïnvloeden de beslisser wel.

Hoe vind je de beslisser en de beïnvloeders?

Hieronder leg ik je in vier stappen uit hoe je de beslisser en beïnvloeders kunt vinden:

Stap 1: Start met de website

Op de website van het bedrijf vind je vaak de verantwoordelijke personen bij de team / over ons pagina’s, vooral bij MKB-bedrijven. Verder kun je bij nieuws of persberichten ook altijd wel quotes van directieleden vinden.

Bij de contactpagina vind je ook het algemene telefoonnummer. En soms kun je een mobiel nummer vinden in een persbericht.

Stap 2: Zoek in Google

Een andere manier om de beslisser te vinden is Google te gebruiken door te zoeken op de specifieke functie in combinatie met de bedrijfsnaam.

Stap 3: Gebruik LinkedIn

Als het bedrijf een LinkedIn profiel heeft, kun je ook de personen die bij dit bedrijf horen in LinkedIn bekijken. Het enige is: als je geen betaald LinkedIn abonnement hebt, dan kun je hier nog wel eens tegen limieten aanlopen.

Stap 4: Nog steeds niets gevonden? Gebruik Company.info

Via Company.info. kun je eenvoudig van elk bedrijf de directie of de bestuurders vinden. Deze contactpersonen werken het beste als je MKB bedrijven wilt benaderen.

Bonus stap: gebruik Online Succes

Als je Online Succes gebruikt kun je bij de bedrijven die jouw website bezocht hebben, zien wie de beslissers zijn via de openbare beslissers informatie. Zo kun je direct aan de slag met de juiste contactpersoon!

openbare-beslissers

Hoe achterhaal je de contactgegevens van je contactpersoon?

Nu je de contactpersoon hebt gevonden, hebben we de contactgegevens nodig. Het algemene telefoonnummer heb je al via de contactpagina op de bedrijfswebsite gevonden. En een zoekopdracht op telefoonnumer in combinatie met de contactpersoon kan soms nog wel eens een mobiel nummer opleveren.

Verder kun je ook contact leggen via e-mail in plaats van telefonisch. Zorg daarbij wel dat je altijd een persoonlijk bericht stuurt naar jouw contactpersoon.

Het e-mailadres kun je achterhalen via Google, bijvoorbeeld door te zoeken op jouw contactpersoon in combinatie met ‘email’. En een andere manier om het e-mailadres te achterhalen is door het patroon te vinden op basis waarvan de e-mailadressen binnen het bedrijf zijn opgebouwd. Dit kun je doen door in Google te zoeken op: “@website.nl” email.

google-search

Als je erachter komt dat het e-mailadres bestaat uit een voorletter, een punt en de achternaam dan kun je zelf het e-mailadres van jouw contactpersoon samenstellen. Met de Rapportive plugin in Gmail kun je dan een e-mail opstellen voor dit e-mailadres en zien of het e-mailadres bestaat. Zo ben je er zeker van dat een e-mail ook echt aankomt.

linkedin-tip-rapportive-alex

Warmer contact via een gemeenschappelijke LinkedIn connectie

Je weet nu met wie je contact kunt opnemen en hoe je deze persoon kunt bereiken. Via LinkedIn kun je kijken of je iemand in jouw netwerk hebt die je gemeen hebt met jouw contactpersoon. Mocht dat zo zijn dan kun je om een introductie vragen. Op deze manier kom je dan niet ‘koud’ met jouw contactpersoon in gesprek.

Nu ken je mijn manieren om contactpersonen te vinden binnen elk bedrijf. Heb jij nog andere tips of wellicht vragen? Ik lees ze graag, deel ze in de reacties hieronder!

Vond je dit interessant?

Meld je hier aan voor de Online Succes Blog notificaties. Je ontvangt elke 14 dagen een e-mail met ons nieuwste artikel en nieuws over Online Succes.

Frank is ondernemer en mede-oprichter van Online Succes: B2B marketing software die je nieuwe verkoopkansen aanreikt. Hij heeft veel ervaring met online marketing, leadgeneratie en het ontwikkelen van software. Frank deelt zijn kennis graag en schrijft o.a. onze e-books en blogs.

Reageren

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Alles weten over hoe je B2B leads genereert?

Ja, ik ben akkoord dat ik e-mails van Online Succes ontvang

Download dan de gratis Ultieme B2B leadgeneratie gids met meer dan 60+ pagina’s over:

  • De exacte stappen om continu online leads te genereren
  • Hoe je jouw leads uiteindelijk in sales verandert
  • Hoe NXP Semiconductors, CustomerGauge en PerfectView succesvol leads genereren