Hoe je data-driven marketing succesvol inzet

Hoe je data-driven marketing succesvol inzet

Data-driven marketing biedt je de mogelijkheid om je marketingcampagnes effectiever en efficiënter te laten verlopen, mits je het op de juiste manier inzet.

Steeds meer bedrijven maken gebruik van data-driven marketing. Dit komt enerzijds doordat bedrijven de kansen die technologieën bieden steeds beter begrijpen, terwijl diezelfde technologieën inmiddels volwassen genoeg lijken te zijn om data op de juiste manier te interpreteren.

Wat is data-driven marketing?

Met data-driven marketing ben je in staat om data te verzamelen, analyseren en integreren. Je gebruikt interne en externe data van bijvoorbeeld klanten en verlopen marketingcampagnes om toekomstige marketingacties mee te optimaliseren.

Je krijgt inzicht in klantgedrag en -klantbehoeften, waardoor je klanten nog meer centraal kunt stellen. Je baseert je acties dus niet op je onderbuikgevoel maar op basis van aantoonbare data.

Data die vaak gebruikt worden zijn:

  • Verzamelde klantgegevens
  • Google Analytics
  • Social media
  • Markt- en sectorinformatie

Voordelen data-driven marketing

Het belangrijkste voordeel van data-driven marketing is dat je steeds meer leert over het gedrag en de behoeften van je doelgroep en daar beter op weet in te spelen. Door het proces te herhalen neemt de effectiviteit alleen maar toe.

Daarnaast kun je dankzij data-driven marketing direct communiceren met je klanten, omdat je weet wie zij zijn, waar zij aanwezig zijn en welke behoeften er zijn.

Een ander voordeel is dat je efficiënter om gaat met je marketingbudget. Doordat je meer data in handen hebt kun je gerichtere en persoonlijkere marketingacties uitvoeren, waardoor je de juiste mensen bereikt. Je ziet op deze manier ook veel beter wat je investeringen opleveren.

Econsultancy concludeerde op basis van eigen onderzoek onder 1.000 marketeers en analisten dat data-driven marketing voor bedrijven rendeert. Van de ondervraagden gaf 40% aan dat vergaarde statistieken uitvoerbare aanbevelingen opleveren. In het onderzoek gaven respondenten de volgende groei en winst gerelateerde kansen van data aan:

  • 55% ziet kansen om de conversieratio te optimaliseren
  • 43% haalt dankzij data nieuwe klanten binnen
  • 42% weet de marketing ROI te verbeteren

Fundament voor succes

Uit het Big Data Survey 2017 van GoDataDriven waaraan ruim 800 Europese professionals deelnamen komt onder meer naar voren dat voor een overgrote meerderheid een succesvolle datastrategie het fundament is voor succes.

Opvallend is dat weliswaar 9 op de 10 organisaties in het onderzoek aangeeft veel potentie te zien in de inzet van data, maar deze vooralsnog voornamelijk alleen gebruikt in dashboards. Deze fungeren als de spin in het web van veel marketeers om het effect en resultaat van acties helder in kaart te brengen.

De respondenten in Econsultancy’s onderzoek gaven ook aan waar data volgens hen aan moet voldoen:

  • 56% stelt dat het mogelijk moet zijn om het klantgedrag over verschillende apparaten en kanalen te kunnen volgen
  • 53% vindt personalisatie en targeting noodzakelijk
  • 49% stelt dat het identificeren van waardevolle klantsegmenten van belang is
  • 44% wil de algehele klantbeleving kunnen evalueren
  • 43% wil patronen van content interactie en campagnereacties kunnen identificeren

Let wel op dat je vooraf duidelijke kaders opstelt over welke data je wilt verzamelen en wat je daarmee wilt bereiken. Op deze manier ben je niet alleen data aan het verzamelen, maar verbind je hier ook concrete vervolgacties aan.

Econsultancy stelt in haar onderzoek ook dat de menselijke factor niet onderschat mag worden binnen data-driven marketing. Steeds meer bedrijven zijn bijvoorbeeld op zoek naar analytici en maken hiervoor budget vrij. Van de respondenten gaf 28% aan dat zij 5 of meer data-analisten in dienst hebben die de data op de juiste manier interpreteren.

Aan de slag

Om aan de slag te gaan met data-driven marketing is de eerste stap het bepalen van je doelstellingen. Maak een lijst van de belangrijkste problemen die je op wilt lossen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het in kaart brengen wie je meest waardevolle klanten zijn
  • Op welk moment van het koopproces potentiële klanten afhaken
  • Het meten van klanttevredenheid
  • Het effect van een marketingcampagne

Nu duidelijk is welke data je wilt verzamelen is de volgende stap om dit ook in acties om te zetten. Bepaal hierbij welke hulpmiddelen je voor de dataverzameling wilt inzetten.

Daarna is het zaak om ook daadwerkelijk wat te doen met de verzamelde data, dus zorg ervoor dat je een plan hebt hoe je deze data wilt gaan implementeren binnen je lopende processen en campagnes.

Voorbeelden van data-driven marketing

Om je inzicht te geven in de mogelijkheden van data-driven marketing voor B2B bedrijven geven we je een aantal Nederlandse praktijkvoorbeelden.

Albert Heijn

Nederlandse supermarkten boeken volgens schattingen van GfK over 2017 voor het eerst samen meer dan 1 miljard euro omzet aan online verkopen. Het grootste deel hiervan komt voor rekening van Albert Heijn en Jumbo, die in 2016 al goed waren voor een half miljard euro aan online verkopen. Hiermee zitten zij ook op een berg aan waardevolle klantdata.

Albert Heijn is een van de supermarkten die data-driven te werk gaat, onder meer via de eerder dit jaar vernieuwde Appie-app. Naast handige functies als spraakherkenning via Siri en een barcodescanner gebruikt Albert Heijn de app ook om meer inzicht te krijgen in de gebruiker. Op basis van de data van iemands Bonuskaartkoppeling wil de supermarkt beter persoonlijke aanbiedingen doen, maar ook automatisch boodschappenlijstjes genereren met data die Albert Heijn al in huis heeft. Dit zou dan weer gekoppeld kunnen worden aan de thuisbezorgingsdienst om voor efficiëntere bezorgroutes.

Boon Edam

Boon Edam Nederland is wereldwijd marktleider in draaideuren en beveiligde toegangsproducten. Een van hun marketingdoelstellingen is het informeren en inspireren van architecten, de belangrijkste doelgroep van het bedrijf.

Boon Edam wilde door de inzet van inbound marketing in tien maanden tijd 10.000 bezoekers op landingspagina’s in de architectendoelgroep realiseren en daarmee 100 leads genereren. Eerst zijn persona’s opgesteld en vervolgens de verschillende fases in de customer journey. Daarna is onder andere content gecreëerd die aansloot op de top-5 vragen die architecten aan Boon Edam stellen.

Uiteindelijk heeft deze marketingcampagne geleid tot 13.000 bezoekers en circa 400 leads. Door de inzet van technologie kan de salesafdeling daarbij volgens Boon Edam nog persoonlijker en waardevoller worden, door beter in te spelen op de interesses en behoeften die deze leads hebben. Het is namelijk bekend welke content er door een architect is geconsumeerd en in welke fase van de customer journey deze zit.

Meer weten over deze case? Marketingmanager Henk Goede van Boon Edam Nederland vertelt hier onder meer wat hun ideaalbeeld voor de nabije toekomst is.

Ricoh Nederland

Ricoh Nederland heeft als basis van hun algehele marketing strategie een flowchart voor het uitdragen van een consistente klantbeleving. Hierin delen ze content in op basis van commercialiteit en vervolgens koppelen ze die aan de algemene marketingdoelstellingen. Zo geeft Senior Online Marketeer Ger Nijkamp dit aan in een interview.

Ricoh Nederland is hoofdsponsor van het grastennistoernooi in Rosmalen. Iedereen die zich daarvoor als bezoeker registreert, komt in hun marketing automation systeem. Vervolgens analyseren ze voor iedere persoon in hoeverre deze interessant is voor de marketingdoelgroepen. Binnen Rico Nederland zijn dat onder meer ‘Online Samenwerken’, ‘Mobiel Printen’ en ‘Digitaal Digitaliseren’.

Personen worden aan de hand van persona’s ingedeeld per doelmarkt en vervolgens wordt op basis van de specifieke customer of buyer journey content aangeboden.

Conclusie

Verschillende B2B-sectoren kunnen data-driven marketing succesvol toepassen. Daarbij is het belangrijk om vooraf vast te stellen wat je marketingdoelstellingen zijn en welke data je wilt verzamelen om deze te realiseren.

Door vervolgens met je marketingcampagnes aan de slag te gaan en de data die hieruit voortkomt te analyseren, kun je concrete wijzigingen doorvoeren. En door voortdurend deze processen te optimaliseren, heb je niet alleen een beter inzicht hoe je je marketingbudget inzet en welk rendement het oplevert, maar zorgt het ook voor een efficiëntieslag en inzicht of de aannames die je vooraf had ook daadwerkelijk kloppen met de realiteit.

Zet jij ook al data-driven marketing in binnen je B2B-bedrijf? Heb jij nog praktische tips? Laat hieronder je reactie achter.

Vond je dit interessant?

Meld je hier aan voor de Online Succes Blog notificaties. Je ontvangt elke 14 dagen een e-mail met ons nieuwste artikel en nieuws over Online Succes.

Frank is ondernemer en mede-oprichter van Online Succes: B2B marketing software die je nieuwe verkoopkansen aanreikt. Hij heeft veel ervaring met online marketing, leadgeneratie en het ontwikkelen van software. Frank deelt zijn kennis graag en schrijft o.a. onze e-books en blogs.

Reageren

Wat zijn jouw gedachten over dit artikel? Deel ze hier met andere lezers!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Alles weten over hoe je B2B leads genereert?

Ja, ik ben akkoord dat ik e-mails van Online Succes ontvang

Download dan de gratis Ultieme B2B leadgeneratie gids met meer dan 60+ pagina’s over:

  • De exacte stappen om continu online leads te genereren
  • Hoe je jouw leads uiteindelijk in sales verandert
  • Hoe NXP Semiconductors, CustomerGauge en PerfectView succesvol leads genereren