Business-to-business marketing (of B2B marketing) is de verkoop van een product of dienst van een bedrijf aan een ander bedrijf.
In de B2B markt – ook wel: zakelijke markt – zijn de doelmarkten kleiner alleen is de totale waarde van de order over het algemeen veel hoger dan in de consumentmarkt (business-to-consumer – B2C). Hierdoor is er sprake van een ander en langer beslissingsproces:
- Gemiddeld zijn zo’n 5,4 personen betrokken bij een aankoop
- De focus ligt meestal op de return on investment (ROI) van de producten en diensten
- Ook het aangaan van relaties heeft prioriteit
- In B2B gaat het vaak om leadgeneratie en bij B2C meestal om het genereren van directe verkopen
B2B marketing middelen
Succes in B2B marketing komt niet door het uitzenden van reclame via radio of televisie. Hieronder B2B marketing middelen die B2B marketeers inzetten om succesvol te zijn:
- Beurzen, seminars en andere evenementen
- Direct marketing
- E-mail marketing
- Webinars
- Content marketing
- Account Based Marketing
- Zoekmachine marketing (SEO/SEA)
- Social media marketing
Lees al onze blogartikelen over B2B marketing.